Hej, Du kan fylla GridViewen direkt utan att använda ett dataset. Det lättaste sättet att binda data är att i designläget i VS2005 skapa en GridView och sedan - med risk för att bli allt för grundläggande - klicka på pilen i övre högra hörnet på gridviewen och välja sin datakälla. Datat kommer inte från en datakälla utan genereras programatiskt. Det jag kan göra är att loopa genom datat (som styrs av antalet poster i en tabell) och fylla på med celler i en tabell och på så sätt visa datat, men det känns som om jag kan få in datat i en gridview så innebär det mycket mer flexibilitet. Originaldatat från tabellen skall alltså inte visas direkt utan först modifieras innan det visas.Presentera data på en HTML-sida
Jag har behov av att presentera data på en ASP.NET 2.0 sida. Datat genereras när sidan körs, bl.a. ifrån variabler, databasläsningar och beräkningar.
Datat bör vara sorterbart och då är min tanke att använda en gridview. Kan man fylla en gridview direkt med data eller måste det finnas ett dataset emellan?
Är det någon som kan tipsa kort om hur man skall göra i praktiken eller finns det bättre/enklare sätt att visa datat på? (VS2005 & VB.NET)
Mvh
MichaelSv: Presentera data på en HTML-sida
Är det rådata som hämtas ifrån databasen och som sen ska beräknas i runtime strax innan det presenteras? Berätta gärna mer om hur förloppet ska se ut för datahämtningen, dvs från databas till presentation.
//TobiasSv:Presentera data på en HTML-sida
Michael