Hej Se till att användaren ASPNET har rättigheter att skriva till mdb-filen. Aha nu är det löst!win server 2003 IIS skriva till databas
Nu börjar min app bli så smått klar... Problemen uppstår när jag skickar den till min webserver. Den är en trevlig amskin med win server 2003 och IIS6 installerat. Det fungerar finfint att läsa från databasen men inte att skriva till den. (accessdatabas som ligger utanför applikationen connectionstring i web config) Inget specifikt felmeddelande för jag håller fortfarande på att fånga custom errors.
Kod ut webconfig
<appSettings>
<add key="ConnectionString"
value="PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:/inetpub/wwwroot/technet/db/db_mtg.mdb" />
</appSettings>
kod för att hämta upp connectionstring
strConn = ConfigurationSettings.AppSettings["ConnectionString"];
Jag har provat att sätta alla rättigheter för I User på mappen där databasen ligger samt databasen självt.
Funderingarna nu går mot hur det med rättigheter skall gå till är det typ den specifika användaren som loggat på min sida som ska ha rättigheter eller är det datoranvändaren som ligger i domänen som skall ha rättighter? Blir snart idiot på det här, det är något stort jag har missat =(
Hoppas att nån förstår vad jag är ute efter.
Mvh SaraSv: win server 2003 IIS skriva till databas
/AndreasSv: win server 2003 IIS skriva till databas
Så här...
IIS6 bryr sig om vad som står i din web.config beroende på hur du har satt <identity> så uppför den sig annorlunda.
Eftersom den inte finns med när man skapar en ny web.comfig så tänkte jag aldrig på den men lite slitet hår senare hittade jag en mkt bra webbsida för configurering av IIS och win 2003 med ASP och ASP.NET
Det skall stå:
<identity impersonate="true" />
Då blir det I_User Machinename som blir användaren och då hänger de flesta rättigheterna på direkt. Löste mina problem.
De här två länkarna var guld:
http://Imar.Spaanjaars.Com/QuickDocId.aspx?QUICKDOC=290
http://Imar.Spaanjaars.Com/QuickDocID.aspx?QUICKDOC=287
Tack för hjälpen jag fick!