Försöker hitta och lära mig ett bra sätt att bygga trelagerslösning med ASP.NET 2.0. Dvs. inte ett alltför krångligt sätt att bygga upp webbapplikationer med presentationslayer/businesslayer/dal. hej, Ok, tack.Trelagerslösning...webbapplikation
Den bästa konkreta lösning att lära sig ifrån som jag hittat (än så länge) är microsoft's PetShop
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnbda/html/bdasamppet4.asp
Börjar greppa hur den är uppbyggd men den är rätt tung och kanske lite "overkill" i många fall?
Är det någon som vet fler artiklar på nätet alt. böcker som gör samma sak som Pet Shop fast snäppet enklare. Det som jag bla. eftersöker är just den konkreta uppdelningen/uppbyggnaden av de tre olika lagren, och med .NET 2.0.Sv: Trelagerslösning...webbapplikation
Petshop tycker jag är rät tok 3 lagers OO exempel. Dock är namnvalen inte helt i min smak.
Och vissa saker skulle jag gjort anorlunda.
Problemet är väl inte direkt för dig att dela in i lager utan vilken modellform du vill arbeta efter.
MS DNA liknande, PAGs variant, Eric Evans DDD etc...
Det ställer olika svar på din fråga. Men enklaste varianten är PAGs variant.
du hittar deras idéer under Patterns & Practices på MSDN sidan.
Sedan så finns det ju en del nya o trevliga saker i ASP .Net 2.0 som man kan nyttja vid kodande av olika lager.
Frågan är vad du själv är redo för.
Jag vet inga böcker om just hur man bygger skiktade lösningar i ASP .Net 2.0 dock finns det mkt böcker om hur man kan tänka när man bygger sina modeller sedan är teknikvalet ditt.
Mvh JohanSv:Trelagerslösning...webbapplikation
Patterns & Practices på MSDN fanns ju nästan hur mycket som helst (bra) att läsa.
Oj vad man har kvar att lära sig...
Annars så fortsätter jag bygga en light variant av PetShop.
Det här med namnval tycker jag är skitsvårt, speciellt namngivningen i BLL och DAL. Blir ofta "kaka på kaka" för mig, speciellt när man väljer att dela upp koden i flera "klassfiler" i varje lager.
Även om man inte gillar själva namnen i PetShop så tycker jag dom har namngett alla metoder, klasser, filer etc. på ett rätt logiskt sätt. Hyffsat lätt att följa...