Hej! Det är ju rättigheterna som strular, inte din kod... Kolla rättigheterna i webservern. din web-config fil mm. Varför vill du använda testformuläret från en annan dator? Det är tänkt som hjälp vid debug. Andra applikationer kan anropa din webservice utan att formuläret är tillgänglig. Som jag tolkar meddelande är det enbart formuläret som är blockerat (jag vill minnas att det alltid är så, om det går att ändra detta beteende vet jag ej). Nej, testformuläret ska du normalt aldrig använda. Du ska ju anropa metoden från en applikation. Inte från din webbläsare.Web Service ut på nätet
Jag har i mitt exjobb gjort en Web Service. Man ska skriva in en hundnamn och få ut information om den rasen.
Den funkar på min dator, men när jag ska kolla den från nätet så säger den:
"Testformuläret är endast tillgängligt för begäranden från den lokala datorn. "
Vad är det för fel?
Min kod... eller iaf början på den:
[WebMethod(Description = "Hämtar information om den hundras som efterfrågas")]
public DataSet HamtaInfo(string hundras)
{
Jag vill behålla "Description" om det går. Jag har läst nåt om att man ska ha namespace där Description står. Men hur gör man då?
Tacksam för svar.
//AnnaSv: Web Service ut på nätet
Dvs du kan komma åt din webtjänst från samma dator som den ligger på men någonstans har du uppsatt så att den är spärrad för alla som inte kommer från localhost.Sv: Web Service ut på nätet
/JohanSv:Web Service ut på nätet
Ang. blockeringen:
Den första versionen av .NET 1.0, blockerade inte testformuläret från att köras från andra datorer. Det gick dock blockera det i Web.config.
Ok, ej rekommenderat, men här är lösningen om du tvunget vill kunna köra testformuläret från alla datorer:
Web.config, mellan <system.web> och </system.web>
<code>
<webServices>
<protocols>
<add name="HttpPost" />
<add name="HttpGet" />
</protocols>
</webServices>
</code>