Hej Session funkar, provade precis det, men jag skulle helst vilja spara den i en cookie så att den kan användas nästa gång besökaren återvänder till sidan. Lär inte gå, cookien lär bli för stor. Dessutom skickas cookien till servern varenda gång personen går till sidan. Spara i så fall informationen i en databas och skickas med någon form av identifieringsinformation i cookien Belastningen på databasen är väldigt hög redan så jag ville slippa det. Det som ska ligga i kakan är rätt så lite egentligen... > Med detta kan vi förmodligen konstatera att man inte "direkt" (som till session eller viewstate) kan spara ner en serializable class i en cookie utan att skriva nån specialfunktion för det. Håller ni med?Spara serializable class i cookie?
Jag har jobbat med en class som jag satt till serializable och sparat den i ViewState tidigare och det har funkat hur bra som helst. Nu behöver jag göra samma sak men dela den mellan flera olika sidor. Jag tänkte då genast på att göra samma sak fast spara i en cookie istället för ViewStaten, men jag får inte ihop det.
Går det överhuvudtaget? Någon som har någon annan bättre idé på vart jag ska spara min lilla class?Sv:Spara serializable class i cookie?
Sv: Spara serializable class i cookie?
Sv: Spara serializable class i cookie?
Nåja, jag löste det med två funktioner som "bygger om" classen till en sträng som kan sparas i cookien och tillbaka till class för inläsning... Kanske inte den bästa lösningen heller, men i det här fallet bra mycket enklare än många andra lösningar.
Med detta kan vi förmodligen konstatera att man inte "direkt" (som till session eller viewstate) kan spara ner en serializable class i en cookie utan att skriva nån specialfunktion för det. Håller ni med?Sv:Spara serializable class i cookie?
Ja, cookies ska inte innehålla så mycket mer än identifieringsinformation, eller väldigt enkla inställningar. Tänk på att cookies vid varenda request från webbläsaren till en viss domän skickas med. En cookie på säg 500 bytes kommer på en sida med 10 bilder, en css-fil och en javascript-fil alltså "ställa till" med (10 + 1 + 1) * 500 = 6000 byte = 6 kb data som skickas från klienten extra. Ett id hade varit mer lättsmält