Försöker köra mot en Oraclebas med OracleClient, men får följande fel: Fortfarande olöst problem för mig. Kan du ansluta med ngt verktyg alls? t.ex. Toad? Jorå, inga problem att koppla upp sig mot Oraclebaser på andra sätt förutom i mitt webbprojekt med OrcaleClient. Ok då kanske det är .NET's säkerhetsprinciper som slår till. Antingen forskar du i det Svara på mig själv igen. Ååå lösningen på problemet var (som vanligt)...skit bakom spakarna.Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
Request for the permission of type 'System.Data.OracleClient.OraclePermission
med mera...
Vad jag har förstått ska man "granta" OracleClient på något sätt i någon fil.
Eller rättare sagt i web.config eller machine.config använda "trust" åt OraclePermission.
Jaja, har sökt som en tok men jag fattar inte var/hur jag ska lösa det.
Blir så sur på sånt här krångel...och så är jag hungrig!Sv: Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
Måste väl vara någon fler än jag här som kört med ASP.NET 2.0 och använt System.Data.OracleClient?
Problemet uppstår då jag skall köra exempelvis en "ExecuteReader() och loopa igenom reader'n.
Oracle klienten är installerad på servern som kör webbapplikationen och Orcalebiblioteket har rätt användarrättigheter (IUSR_, ASPNET_...).Sv:Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
http://www.toadsoft.com/toad_oracle.htmSv: Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
Mer som kanske kan vara till hjälp:
I min VS.NET 2005 'Solution' ingår tre 'Project':
1. Webbdelen i E:\MinApp (innehåller aspx-sidor, web.config med mera)
2. BusinessLogic som ett klassbibliotek med klassfiler i E:\MinApp\BusinessLogic (cs filer)
3. DataAccessLayer som ett klassbibliotek med klassfiler där bla. OracleClient används i E:\MinApp\DataAccess (cs filer)
Det är alltså E:\MinApp som körs i IIS'en som webbapplikation.
Tror att det är här som något är fel...
När jag öppnar min 'solution' i VS.NET 2005 kommer följande felmeddelande:
The project location is not trusted
E:\MinApp\BusinessLogic
Running the application may result in security exceptions when it attempts to perform actions which require full trust.
Samt samma felmeddelande fast för E:\MinApp\DataAccessLayer...
Sedan när man försöker köra applikationen uppkommer felmeddlandet beskrivet i första inlägget.
Sv:Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
(Code access security
http://www.dotnetheaven.com/Uploadfile/chauhan_sonu57/CodeAccess102212006014839AM/CodeAccess1.aspx?ArticleID=ec83ce93-9992-43b5-b077-79c40a94f970
)
eller så kopierar du projektet till C: och ser till att du är admin på burken.Sv:Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
Allt funkar (öppna och hämta data från Oracle med OracleClient...) om jag kör allt direkt från "webbprojektet". Exempelvis aspx-sida som ligger direkt under E:\MinApp.
Något med rättigheterna i mina klassbibliotek är alltså fel. Förmodligen är det något i IIS'en som konfigureras.
Måste man även sätta mina klassbibliotek (som ligger som underkataloger) som "körbara" i IIS'en?
Konstigt, tycker det borde funka som det är...Sv: Oraclekoppling och ASP.NET 2.0
Hade lagt upp webbdelen i min 'Solution' på fel sätt i VisualStudio så att den även innehöll min klassbibliotek. Dom fanns således på två ställen i projektet.
Klantig man kan vara...kanske dags att börja med nått enkelt istället...som PHP eller nått ;)
Case closed!