Hej För att fylla en dropdown: HejFyll en tabell baserat på val i en dropdownbox
Antagligen en riktig nybörjar fråga.
1 sida innehållande 1 dropdownbox och 1 tabell, data skall bara visas, performance är viktigt då det kan vara ganska många poster och det sker en del beräkningar. Baserat på vad man väljer för kategori i dropdownboxen så visas ett visst innehåll i en tabell på sidan. Inledningsvis visas inget i tabellen.
Jag har letat och sökt men inte funnit något konkret råd.
Idag finns sidan i en ASP lösning men jag skall översätta den till ASP.NET (C#) Den är löst med en lagrad procedur i SQL-Server som tar kategori id och gör utsökning + beräkning som returnerar ett recordset som lopas igenom på traditionellt vis.
Jag undrar om de finns någon "färdig lösning"/Pattern (heter det så) att använda? Har förstått att Reader är bra ur performance skäl men hur kan jag kombinera detta med "postback" utan att "behöva koda" förmycket.
Tänkte att det måste ju vara väldigt vanligt och att det kanske finns något färdigt i .Net klasserna?
/B#Sv: Fyll en tabell baserat på val i en dropdownbox
Sätt ddl.AutoPostBack = True eftersom du ska välja värden från ddl:en och du vill utlösa en händelse.
DataTable dt = getData(); // Resultatet från sin SQL-sats
ddl.DataSource = dt; // Resultatet är det som ska finnas i din ddl
ddl.DataTextField = "Text du vill visa";
ddl.DataValueField = "ID som ligger bakom varje värde";
ddl.DataBind(); // Bind resultatet till din ddl
I Index-change eventet för ddl:en:
private void ddl_SelectedIndexChanged(object sender, System.EventArgs e)
{
displayData(ddl.SelectedValue); // Metod för att visa datan, kanske i en datagrid ex.
}Sv:Fyll en tabell baserat på val i en dropdownbox
Tack för hjälpen, japp det blev en del programmering. Använda Datareader då hjälpen rekommenderade den.
/B#