hej, De är till för asynkron användning. Tack så väldigt mycket, På klienten behöver du inte ha det, men programmet kommer låsa sig om du inte kopplar till servern i en separat tråd, vilket en asynkron metod gör. Servern måste dock ha flera trådar så att många kan vara anslutna samtidigt, men jag vet inte om du programmerar den eller om det bara är en databas(som i så fall sköter det själv). tack så mycket, Du behöver inte köra asynkrona metoder i din Windows-applikation. Det påverkar inte servern.en nybörjare fråga
BeginMetoden() och EndMetoden () (eller kanskse Finishmetod()) eller MetodenAsyn()
när man lägger till en web refrens till en Web Service skapas övanstående metoder oxå,
finns det nån som har möjligheter att förklara vad de är för metoder? när man bör använda dem?
tackSv: en nybörjare fråga
Den vanliga metoden är till för synkron.
En synkron metod väntar tills den är klar och sedan fortsätter programmet på nästa kodrad.
En asynkron initierar metoden, i detta fall med BeginMetoden och fortsätter sedan direkt med nästa instruktion. När metoden sedan är klar sker ett event som kör en annan metod, dvs EndMetoden.
Läs mer om synkrona och asynkrona metoder t.ex. i MSDN Library.
Den vanligaste användingen av asynkrona metoder är när man vill kunna använda sitt användargränssnitt samtidigt som något utförs t.ex. hämtas/skickas. Detta tar ju ofta längre tid över Internet så det är vanligt att det används på Web Services.Sv:en nybörjare fråga
bör man avända asynkrona metoder (i detta fall) om man har en windows application som används av flera användare samtidigt att hämta data t.ex. från en databas?Sv: en nybörjare fråga
Om du använder trådning(Threading) kan du köra synkrona metoder på en tråd utan att de andra trådarna låser sig.Sv:en nybörjare fråga
på klient sidan har jag gjort en windows applickation som kör mot min Web Service och web servicen i sin tur kör mot databasen ( i Servern) och jag använder inte trådning.
och windows applicationen innehåller en treeview och dess noder kan tas bort eller läggs till av klienter (användare).
I en sån situation tycker du att jag ska använda asynkrona eller synkrona metoder ?
jag förstår inte riktigt när du säger "på klienten behöver du inte ha det, men programmet kommer att låsa sig om du inte kopplar till servern i en separat tråd"
måste man ha asynkrona metoder på Web servicen ( servern) ? är det inte så att de alltid ligger på klienten?
tack för dina svar igen.Sv: en nybörjare fråga
Fast om du använder synkrona metoder så låser sig gränssnittet precis när metoden körs mot servern. Testa så märker du.
Web Servicen kommer automatisk skapa en tråd för varje som ansluter och lika så databasen så det behöver du inte bry dig om.