Jag skulle villja lista i 3 kolumner med lite länkar jag har sparade i min databas.Sortering bokstavsordning i 3 kolumner repeater/datalist
Kruxet är att jag vill ha 3 kolumner med länkar. Dessa kolumner bör vara ungefär lika höga. Sorteringen är med början på kolumn till vänster på bokstaven A. Sedan faller det ner med B, C osv.
låt oss säga att det finns 9 länkar i db. det blir 3 kolumner med vardera 3 länkar.
a.com | d.com | h.com
b.com | f.com | i.com
c.com | g.com | j.com
ungfär så här skall det se ut.
Med sql plockar jag i fallande ordning, sorterat på länk, dvs den text som visas. Detta sparas i ett samlingsobjekt, Links, som jag sedan binder till repeatern/datlist. Men jag borde ju först på något sätt kasta om ordningen i Links objektet. Någon som har en bra algoritm för detta. Har bränt massa timmar på detta nu, men kommer ingen vart alls. Tror jag skall börja jobba som skogshuggare istället ;-)
Helst vill jag använda mig av en repeater, men datalist kan funka det oxå.
ps: En bonus vore om man kunde vid varje ny begynnelsebokstav kasta in en STOR bokstav på en tom rad först typ:
A | D | H
a.com | d.com | h.com
B | F | J
b.com | f.com | i.com
[edit] gjorde en omsortering i Links objektet och kastade sedan ut det hela i 3 st repeater. Känns inte optimalt men verkar OK vad det gäller prestanda.[/edit]