Hej. Du får tag på det genom Hej tack för ditt snabba svar <code> Ok ser ju bra ut kan man gå denna vägen? Har aldrig använt den kontrollen och skriver alla mina program i VB.NET, men jag skulle gissa att du kan sätta SelectCommand strängen antingen genom e.xxx eller så AccessDataSource1.xxx. ok kom på det fick hjälp här på jobbet körde så här i code behind accessdatasource1.commandtext=( select blablabluttan); funkade kanon om Någon vill ha exakta koden jag skrev lägg ett inlägg så postar jag har inte .net öppet just nu.GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
jag försöker länka och skicka med en variabel id på detta viset.
http://localhost:1611/WebSite11/Default7.aspx?id=5
Det verkar funka men hur ska jag ta emot den i min codebehindsida eller direkt i aspx sidan helst?
kan jag köra med nån typ av var id = $_GET['id'];
Fungerar sånt i c#, asp 2.0?
Tacksam för svarSv: GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
<code>
Request.QueryString["id"]
</code>Sv:GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
Jag försökte så här
SELECT * FROM [aktuellt] WHERE fltid = Request.QueryString["id"]
Det funkade inte misstänker att det är nåt litet fel, är det så?Sv: GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
String sql = "SELECT * FROM [aktuellt] WHERE fltid = " + Request.QueryString["id"];
</code>
Dock måste du tänka på att denna lösning är öppen för SQL injection. Du måste säkerställa att det som returneras av Request.QueryString["id"] verkligen är numeriskt.Sv:GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
i code behind
protected void AccessDataSource1_Selecting(object sender, SqlDataSourceSelectingEventArgs e)
{
String sql = "SELECT * FROM [aktuellt] WHERE fltid = " + Request.QueryString["id"];
}
och i aspx
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/App_Data/inyhets.mdb"
SelectCommand=" " OnSelecting="AccessDataSource1_Selecting"></asp:AccessDataSource>
Sv: GET variabel i asp 2.0 fungerar det?
Kontrollera hjälpen så hittar du säkert svaret.Sv: GET variabel i asp 2.0 fungerar det?