Är det möjligt att skapa ett word-dokument via mitt asp.net skript? Ja det är möjligt, du behöver lägga till referens till Word, denna skall sedan följa med i bin-mappen för din web-app som Interop.Word.dll Det där är troligtvis inte tillåtet enligt licensreglerna. Jag vet inte hur det är med just Word, men för Office Web Components så får du enbart använda det om du VET att besökaren har en Office-licens, det kan du aldrig veta på en publik websida. En gissning är att Word knappast är generösare på den punkten. Är inte helt insatt i licensdjunglen men är det inte så att man kan skaffa licens "per device" eller "per user", kanske har det med typen av licensavtal att göra(privat, select, school..).. word suger ju ändå Visst.... vill jag skapa PDF men Ballou vill annorlunda......Skapa ett word dokument via ASP.NET ?
Har testat med att skapa upp lite html som jag gör en fil av och sedan stätter filändelsen .doc på. Hoppas på att det finns ett bättre sätt.Sv: Skapa ett word dokument via ASP.NET ?
Du kan sedan skapa nya dokument och till och med redigera befintliga
ex:
Dim wd As Word.Application = New Word.Application
Dim doc As Word.Document
With wd
doc = .Documents.Open(Server.MapPath("rapport.doc"), , False)
With doc
.FormFields.Item("txtYear").Result = DatePart(DateInterval.Year, Now)
.FormFields.Item("txtMonth").Result = DatePart(DateInterval.Month, Now)
.FormFields.Item("txtName").Result = Session("User")
.FormFields.Item("txtWeek").Result = DatePart(DateInterval.WeekOfYear, Now)
doc.SaveAs(doc.Path & "\rapport.doc", Word.WdSaveFormat.wdFormatDocument)
path = doc.Path
doc.Close(0)
End With
End With
Detta öppnar ett befintligt dokument som heter rapport.doc, innehåller formulärfält med namnen txtYear, txtMonth, txtName och txtWeek. Dessa fält uppdateras till användarens namn som finns i Session("User") och diverse datumfält uppdateras. Användbart kanske om man automatiskt ska skicka en rapport med ett mail som påminner om att den borde lämnas in.
Sv:Skapa ett word dokument via ASP.NET ?
/JohanSv: Skapa ett word dokument via ASP.NET ?
Att jag skulle ha tillåtelse att använda mig av word som komponent på en websida bara för att jag råkar ha det installerat på datorn jag utvecklar är nog som Johan säger inte tillåtet. Som så ofta, man kan men man får inte.Sv:Skapa ett word dokument via ASP.NET ?
använd acrobat sdkn och gör pdfer istället
eller den här:
http://itextsharp.sourceforge.net/Sv: Skapa ett word dokument via ASP.NET ?