Hejsan Testa sätta rättigheterna på katalogen åt IIS_WPG, för mig fungerar det enbart med denna användare. IIS_WPG är "IIS Worker Process Group" en säkerhetsgrupp innehållande bland annat serverns lokala IWAM konto. Kontrollera då också att du verkligen att rättigheterna på rätt katalog, alltså att applikationen försöker spara filen på det stället du förväntar dig. i utforskaren, om jag högerklickar på den mapp som jag satt till virtual directory i IIS, väljer egenskaper och fliken säkerhet har jag lagt till 'ASP.NET Machine Account (mindator)' och fullständig behörighet nedåt i hierakin. Samma gäller i IIS egenskaper/katalogsäkerhet/(konto för anonym åtkomst) mindator\ASPNET. Prova att ge skrivrättigheter till network service. Det fungerade i mitt fall.Acces to path is denied...
Sitter och brottas med ett problem som får de grå att bli ännu gråare. Jag har tillverkat följande kodsnutt...
<code>
private void ButtonSkickaClick(object sender, System.EventArgs e)
{
// ======= SKICKA FIL ============
// VERIFIERA FIL, OM DET FINNS ATT SKICKA UPP
if( this.MinFil.PostedFile != null )
{
// FIL KAN SKICKAS, ROPA PÅ FUNKTION
SaveFile(MinFil.PostedFile);
}
}
void SaveFile(System.Web.HttpPostedFile file)
{
// VART SKA FILEN SPARAS?
string strPath = Server.MapPath("../Bilder/trgupper");
// HÄMTA FILNAMN FRÅN FORMULÄR
string strFilNamn = MinFil.PostedFile.FileName;
// SPARA FILEN I MAPPEN Bilder/trgrupper
MinFil.PostedFile.SaveAs(strPath);
}
</code>
När jag försöker skicka så får jag ett meddelande om att "Access to path .... is denied". Jag fattar ingenting eftersom i IIS så har jag kryssat i anonym åtkomst - anv = {machine}\ASPNET, web.config <identity impersonate="false" /> och i utforskaren så väljer jag mappen Bilder/Egenskaper/säkerhet/grupp- användarnamn till ASP.NET Machine Account ({machine}\ASPNET) - fullständig behörighet. Jag har även provat och trixat med dessa alternativen i olika inställningar men ingenting hjälper. Någon som kan ge ett tips?
//MickeSv: Acces to path is denied...
ASPNET kontot har tidigare fungerat men av någon konstig anledning måste jag nuförtiden sätta rättigheterna åt IIS_WPG kontot.
Annars vet jag inte nu vad felet skulle kunna vara...Sv: Acces to path is denied...
IIS_WPG finns endast på IIS6(win2003 server)Sv: Acces to path is denied...
Sv:Acces to path is denied...
Men om jag tittar tillbaka på högerklicket (mappen i utforskaren) under fliken allmänt så finns två checkboxar för attribut: skrivskydd eller dold. Attributet skrivskydd är bockad och jag kan inte ändra detta. Har försökt flera gånger att bocka av den men när jag tittar tillbaka har det f-b krysset kommit tillbaka. Kan det vara detta som spökar?Sv: Acces to path is denied...
Mvh. Roffe