Hej, Modala fönster kan skapas i Internet Explorer med Javascript: Aspx och modala fönster
Vi ska introducera ett lite nytt koncept i vår applikation, som vi ska bygga vidare på till hösten.
Nämligen att använda modala fönster för små uppdateringar mm.
I vårt fall är det för användbarhetens skull, inte för att det är trivialt att koda.(eller det kanske det är?)
Jag har fått uppgiften av vår arkitekt, att utreda så att det fungerar att använda/och underhålla smidigt, modala fönster.
Hur kommunicerar man bäst mellan en aspx-sida och modalt fönster? Är det script, typ "returnValue" osv som gäller?
Eller kan man sköta det i code behind?
Hur tar jag emot värdena i code behind?
Om man uppdaterar något i ett modalt fänster vill man kanske posta om "förälder"-sidan, hur gör man det på bra sätt?
Kan man skicka med objekt till ett modalt fönster, eller måste det vara i script?
Ja, det är många frågor....
Är det någon som gjort en applikation med många modala fönster och har något bra koncept för kommunikation mellan dom?
Eller finns det något bra ställe man kan läsa om det?
Vi är ett ganska stort projekt och applikationen är väldigt stor, så arkitektuellt måste vi hitta en bra "standard"-lösning på detta, som även går att underhålla smidigt i framtiden.
Alla tips mottages glatt!!!
/JockeSv: Aspx och modala fönster
showModalDialog()
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/methods/showmodaldialog.asp
(Firefox, tror inte det finns där tyvärr men kolla...)
I metoden går det att skicka med en parameter och man kan ta emot ett värde.
För att få det att funka med postback/aspx har jag varit tvungen att kapsla in en sådan popup-sida i ett FRAMESET med bara en frame som innehåller aspx-sidan. FRAMESET-sidan skapas i aspx och forwardar en URL til underliggande frame genom att sätta dess URL dynamiskt via querystring
(Request.Item("url"))
anrop:
poupframeset.aspx?url=PopupSidan.aspx