Hej alla, Hej,Summera både horisontellt och vertikalt ...
Jag använder Asp.net 1.x, Vb och MS Access. Har en fråga. Jag har en tabell som fylls dynamiskt med testade produkter och vad användarna gett för betyg, det kan se ut här: (antalet produkter och antal personer som röstar varierar):
Tabellen visar betyg (från 1-5)
Produktnamn/person___Kalle___Olle____Nisse___
Mjukost1________________5_____3,5______2_____
Mjukost2________________2______1_______1_____
Detta fungerar fint. Men jag skulle vilja förbättra denna lite. Jag skulle dels vilja ha en kolumn till höger där produkternas medelvärde visas (som i detta faller är Kalle+Olle+Nisses betyg delat med 3). Och så längst ner skulle jag vilja ha medelvärdet av betygsättningen för var och en. Så här skulle jag alltså vilja att det ser ut:
Produktnamn/person___Kalle___Olle____Nisse______medelbetyg__
Mjukost1________________5_____3,5______2____________3,5______
Mjukost2________________2______1_______1____________1,3______
medelbetyg_____________3,5____2_______1,5___________2,5_____
Hur hade ni gjort detta? Använder som sagt MS Access, kan jag på något vis få med medelvärdena redan vid sql-satsen?
Tack på förhand!
//mvh Björn
Sv: Summera både horisontellt och vertikalt ...
Tänkte förklara lite mer utförligt. Hur mina tabeller ser ut, med info om test, produkter osv, ser ni här nedan. Hur formulerar jag min sql-sats passande för MS Access då för att få fram medelbetyg för produkt per produkt i aktuellt test för kvällen:
[tblMedlem]
medlem_id (primär) , osv
[tblKvall]
kvall_id (primär), medlem_id (vem var kvällen hos), osv
[tblTest]
test_id (primär), testav (t.ex. bananer), kvall_id (till vilken kväll hör testet)
[tblTestprod]
testprod_id (primär), produktnamn, test_id (till vilket test hör produkten)
[tblTestprodbetyg]
testprodbetyg_id (primär), testprod_id (vilken produkt är det), medlem_id (vem har röstat), betyg (vilket betyg gav personen)
... Och som sagt, i min querystring har jag kvall_id som just kvall_id.
Tack på förhand,
//mvh Björn