Hej Ett alternativ är ju annars att göra substring i sql-satsen/stored proceduren. Vad är syntaxen för att göra en substring i sql-satsen? Ett alternativ är ju att skapa en funktion i din code behind som du anropar. Det kan ju hända att man har fler funktioner för att formatera och ändra på sin data som man ska presentera och en idé är ju att samla ihop sådana funktioner i nån hjälpklass Det verkar inte funka måste jag räcker det inte med att importera hjälpklassen till codebehind? Jag gjorde mig en liten funktion för att lösa de exakt om det är till någon hjälp. Mitt problem är att anropet till funktionen inte fungerar alls, har försökt att anropa andra funktioner och det slutar med att sidan blir helt blank. Känns som att det inte hittar funktionen. Ok konstigt. lite svårt att säga så här varför de inte funkar. Kan du inte visa hur du gör? Html-kod Vet faktiskt inte vad som kanvara fel. tyvärrKan man använda sig av substring i en datalist
Jag ska sammanfatta artiklar på en sida. Jag använder mig av en datalist och den ska visa en bild, första meningarna av artikektexten samt en länk till att läsa hela artikeln. I databasen finns hela texten nedsparad.
Hur kan jag få en substring/tabort allt utom de första x antal tecknen? Kan man lägga till något i item template i datalisten?.
<%# databinder.eval(container.dataitem,"text")%> ' Kankse här gåre att fixa en lite remove/substring =)
mvhSv: Kan man använda sig av substring i en datalist
Sv:Kan man använda sig av substring i en datalist
Sv: Kan man använda sig av substring i en datalist
<%# ShortText(databinder.eval(container.dataitem,"text"), x)%>
Public Function ShortText(ByVal txt As String, ByVal len As Integer)
Return txt.SubString(0,x)
End FunctionSv:Kan man använda sig av substring i en datalist
först html:
<%# Remove(DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Texten")) %>
sen koden:
Function Remove(ByVal Texten As String)
'tar bort blanktecken
Texten = Texten.Trim
'om texten är mer än 100 tecken
If Texten.Length > 100 Then
'dela av
Texten = Texten.Trim.Substring(0, 100)
'lägg till 3 punkter efter för att visa att de finns mer
Texten = Texten & "..."
End If
'returnera värdet
Return Texten
End FunctionSv:Kan man använda sig av substring i en datalist
Sv:Kan man använda sig av substring i en datalist
--------------------
<%# ShortText(databinder.eval(container.dataitem,"text"), x, y)%>
Code behind
---------------
Public shared Function ShortText(ByVal txt As String, ByVal x As Integer, ByVal y As Integer)
Return txt.SubString(x,y)
End FunctionSv: Kan man använda sig av substring i en datalist