Hej, Det är många skillnader men inte så svårt att ta steget ändå (tyckte jag!) okej.. tillhör nog gruppen som snappat upp efter vägen. Vad är det som, i din mening, talar för att jag borde gå över till dotnet? Prestanda > Vad är det som, i din mening, talar för att jag borde gå över till dotnet? Tack, jag känner mig mer inspirerad att hugga in i det nu =) > Det skulle innebära att man kunde utveckla en lösning för en kund, och sedan ge honom den att lägga på sin egen webbserver utan att behöva bekymra sig för att skydda sin kod... ?.net ?
Jag har på egen hand lärt mig ASP med VB-script. Har bl a gjort sidan hemekonomi.com.
Nu står jag inför en ännu större lösning, och har hört att det finns något som heter ASP.net, men vet inte så mycket mer om det än så. Kan någon förklara lite vad skillnaden är, och om det är svårt att "lära om"?
MattiasSv: .net ?
Dotnet är mer för riktiga programmerare än hemmabyggare som har snappat upp lite vbscript kunskap på vägen. Så har man jobbat en del med VB/Java/C++ tidigare blir det inte så svårt att lära sig.
Annars, lite värre kanske. Dotnet är ett mycket striktare språk, man måste ha lite koll på datatyper, klasser osv för att klara sig. Hur svårt det är att lära om beror såklart på dina förkunskaper och din förmåga/vilja att lära dig nya saker. En bra sajt att börja på: http://www.asp.net/
Jag skulle inte rekommendera Notepad, utan använd ett riktigt utv.verktyg åtminstone
Visual Web Developer 2005 Express Edition - som är gratis.Sv:.net ?
Sv: .net ?
Säkerhet
Mer produktivt (det går snabbare att utveckla en sajt i Dotnet men det kan vara en tröskel att ta sig över.. köp några böcker och öva mycket.. )
GammelAsp/VB är på väg ut och kommer kanske inte supportas av Microsoft längre inom ett par år
(dvs man kommer inte göra några fler hotfixar)Sv: .net ?
Nu ger jag mig in i leken ;)
1) Du har ett genomtänkt programmeringsspråk som kompileras, vilket hittar många fel innan sidan ens körs första gången
2) Du har en bra debugger
3) Du behöver inte en massa extra komponenter som aldrig finns registrerade på servern när du behöver dem, och skulle du behöva en komponent så behöver du inte registrera den om den är .Net
4) Asp.Net har högre prestanda än asp
5) .Net är objektorienterat, dvs. du använder klasser och interface, där man kan ärva av varandra och slippa en massa fulkod till höger och vänster
6) Det är enklare att dela upp en sida i delar, t.ex. presentation, affärslogik och datakälla
7) Du har massvis med funktionallitet i asp.net, t.ex. om du skriver in attributet runat="server" på en tagg så kan du modifiera taggen från servern, t.ex. ändra innehållet i taggen
8) Det finns speciella asp.net-taggar, t.ex. en textruta. När sidan visas blir den en vanlig input-tagg, men på servern behöver du inte sitta med Request.Form och liknande, det tar den speciella asp.net-taggen hand om
9) Sessions fungerar mycket bättre, du kan nu spara sessions i både en separat specialserver, som vanlig i ram-minnet för asp.net eller i sql-server. Från och med .net 2.0 så kan du även skriva egna sessions-hanterare så du kan spara sessions i vad-du-nu-vill-spara-sessions-i. Klart användbart om du ska driva en webbsite på mer än en server, eller klara att servern startas om
10) Du skriver inte en massa kod mitt bland html-koden = Snygg kod
Etc. etc.
Kolla på www.asp.netSv:.net ?
Du nämner kompilerad kod - kan man kompilera koden innan man lägger den på servern? Det skulle innebära att man kunde utveckla en lösning för en kund, och sedan ge honom den att lägga på sin egen webbserver utan att behöva bekymra sig för att skydda sin kod... ?Sv: .net ?
Nästan. .NET är väldigt enkelt att dekompilera (som t.ex. java) vilket gör att du ändå måste skydda koden. Det finns dock program (obfuscator eller något sådant heter ett har jag för mig) som skriver om koden till oläsbart skräp, som dock fungerar precis som vanligt.