Jag håller på att programmera en enkel gästbok i ASP 2.0 med hjälp av Visual Web Developer. Detta är av den enkla anledningen att ASP inte är min starka sida... VB är däremot bättre... Så VWD passar mig utmärkt. Prova att plocka ut textboxen mha FindControl på FormView1:ASP / VB Hjälp behövs....
Nu har jag stött på ett bekymmer...
Jag använder mig för enkelhetens skull av ett färdigt "mata-in-i-databasen-objekt".... en FormView.
I den stunden då jag klickar på den färdiga "Insert" länken så vill jag köra ett ".replace" kommando på den texten som matas in i databasen via min FormView.
Textobjektet som jag vill använda .replace kommandot på kan vi kalla MeddelandeTextBox1.
Här kommer mitt bekymmer; jag misslyckas i mina försök att anropa denna. Det verkar som att man kallar på objekten inom denna FormView på något anant vis.
MeddelandeTextBox1.Text har jag provat, utan större succe, detsamma gäller för FormView1.MeddelandeTextbox1.Text osv... jag har provat några olika varianter...
Nån som vet vad jag kan göra i denna sits för att komma åt den strängen? Jag har insett för länge sen att det går att göra i <ASP:> Koden, men mina ASP-kunskaper är som sagt väldigt begränsade...
Tack på förhand!Sv: ASP / VB Hjälp behövs....
TextBox tb = (TextBox)FormView1.FindControl("MeddelandeTextBox1")
Sen kan du göra vad du vill med tb. Lycka till!