Har en aspx-sida med några kontroller där användaren för göra en del val. Gör ett Buisnes Logic Layer(BLL), alltså det lager som ligger mellan Presentation layger(PL) och Data Access layer(DAL). Du kan så klart ta hjälp av din validerings klass om du inte vill lägga all kod i BLL. Tack för svaret.Visa felmeddelanden (error-klass)...
Utifrån denna sida skapas en fråga som skickas till databasen.
Till detta har jag byggt en egen Validation-class som validerar datum med mera.
Om någon validering blir fel vill jag visa detta på aspx-sidan i en Label-control.
Det jag vill göra att i min validation-class skall, om fel uppstår, felmeddelande visas på sidan i Label-controllen.
Hur kan man göra detta på ett snyggt sätt?
Min presentationssida (aspx-sidan) skall inte behöva känna till att det finns en valiadations-klass utan endast bara tillhandahålla en Label att visa ett innehåll (text).Sv: Visa felmeddelanden (error-klass)...
för att få upp felet till PL så använd throw(new Exception) eller något i den stilen i BLL.
Sen tycker jag nog att du även kan offra på dig lite klient side validering för att slippa callbacks i onödan. Detta görs smidigast med javascript eller med någon av validerings kontrollerna i framework 2.0.Sv:Visa felmeddelanden (error-klass)...
Jag hänvisar även till den tråd du startat, eftersom det är exakt detta jag efterfrågar.
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=224632&forumid=128&sum=0