Jag har lagt ut komponenter i ett formulär, blandannat en System.Windows.Forms.TextBox och en System.Windows.Forms.DataGrid. Har du insatt knappen eller datagriden i paneler eller andra kontroller som agerar förälder? I så fall måste du sätta förälderns tabindex också i rätt ordning. Det finns ytterligare två sätt att göra det på. Tack för ditt snabba svar Thomas. Får svaret false från: Jag får kompileringsfel om jag försöker med Hade ett par nästlande GroupBox som DataGriden och TextBoxen var placerad i. GroupBox agerar förälder, så det var ju då problemet som jag beskrev ovan ;)Focus problem:)
Nu till problemet! När jag startar programmet hammnar alltid första raden i DataGriden i focus. Jag skulle vilja att TextBoxen som ligger ovan för var det som har focus när programmet startar.
Jag har suttit tabindex så att TextBoxen har det lägsta indexet men det är fortfarande förta raden i DataGriden som har focus vid programmets start.
Är det nån som vet om det är någon property jag glömt att sätta.
MVH Jens Sv: Focus problem:)
Ett förträffligt sätt att sätta tabindex är att, om du använder Visual Studio, gå genom [ View ] -> [ Tab Order ] och därefter klicka på rutorna i den ordning som du vill ha.Sv: Focus problem:)
Med C#
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
TextBox1.Focus();
}
Med Javascript
<body onload="document.getElementById('TextBox1').Focus();">
Sv:Focus problem:)
Jag har alla komponenter på samma panel:( Jag kör ide:n SharpDevelop 2.0 med .Net Frameworks 2.0 så jag har tyvärr inte funktionen TabOrder i menyn view. Det jag tycker är så konstigt att den sätter DataGridens första cell, dvs första raden och första kolumnen i focus.
Jag har skapat en databinding mellan DataGridet och ett DataSet.
Datasetet & bindning till DataGrid skapas i konstruktorn efter alla komponenter på formuläret skapats, kan det vara därför focus läggs på datagridden tror du?
/JensSv:Focus problem:)
textbox_svar.Text= textBox1.Focus().ToString();
Så den verkar inte vilja ta focus():((
Jag kan inte förstå varför.
/Mvh JensSv: Focus problem:)
textbox1.Focus().ToString();
eftersom focus returnerar void, kör du .net 1.1 eller 2.0?
Jag vet att jag har haft problem med det där tidigare, det enda riktigt säkra sättet är att sätta det i javascript.Sv: Focus problem:)
Var tydligen tvungen att sätta rätt Tab ordning på dessa också för att få ordning på Tab följden.
Tack för all hjälp och bra förslag:)
/JensSv:Focus problem:)
Bra att det löste sig!