Hej! I princip nej. Problemet är att servern vet inte vilka clienter som är kopplade mot sig, allt sker ju via HTTP som är helt disconnectat (vacker svenska). Du har visat på ett problem som finns, och alltid har funnits med webben. Många har försökt lösa problemet på olika sätt men än så länge så finns det ingen smidigare lösning än just de du själv troligtvis stött på: skicka ett e-mail, msn-mess mm. eller på senare tid .NET Alerts. Nu är jag bara ute och spånar! Dem skulle ju bara kunna funka på samma sätt, dvs. asynkront. Det spelar ingen roll hur mycket ActiveX-kontrollen (UC) vill. Det funar inte bättre än att be klientprogrammet gå ut och kolla en gång var femte sekund.uppdatera sida i realtid?
Är det möjligt att uppdatera en sida automatisk när det ändras i databasen?
Går det att lösa med asp.net eller komponenter eller går det med ASP?
T ex om jag har en kalender online där flera samtidigt kan boka in saker, om någon bokar i något så ska min skärmbild uppdateras automatisk. (förutsatt att jag är inne på den hemsidan just då)
/HåkanSv: uppdatera sida i realtid?
Det man kan göra är att från browsern med javascript och med gämna mellanrum polla servern om något ändrats.Sv: uppdatera sida i realtid?
Men problemet kan inte lösas i nuvarande utformning eftersom webben är uppbyggd enligt request - response metoden. Klientet (webbläsaren) frågan och servern svarar inget annat.
Du kan, som tidigare sagt, "lura" klienten att kolla upp status för din kalender med regelbunden uppdatering men det är ändå inte synkront (connectat för att använda ett rent klingande svenskt ord).Sv: uppdatera sida i realtid?
Borde det inte gå med någon form av objekt? En ActiveX eller en Java-applet? Kan man inte få någon av de komponeterna att uppdatera sig i realtid?Sv: uppdatera sida i realtid?