Hejsan. Två saker kom jag att tänka på. Jo jag har satt den på att ha fullständiga rättigheter/behörigheter. Ok det första problemet var ju ganska enkelt. Har du läst det här:Funkar med intern browser i VS2005 men inte på IIS 5.1?
Har stött på ett problem. Jag har skrivit lite kod i en ASP applikation som jobbar mot
en databas på den lokala hårddisken. När jag kör koden genom VS 2005 funkar det jättebra, men
om jag publishar den på den locala webbservern så får jag inte lägga in något i databasen.
Jag får läsa men kan inte lägga in.
(När jag skriver till Dbas använder jag ExecuteNonQuery)
Samma problem får jag om jag försöker skriva filer till en extern hårdisk. Det funkar inte men
till en intern går det bra.
Antar att problemet är IIS relaterat men tänkte att ni som hållar på med
ASP mycket kanske har stött på dessa problem förr
Mvh
Alex HeinoSv: Funkar med intern browser i VS2005 men inte på IIS 5.1?
1. Är inte så att VS.NET är igång när du kör via IIS. Har uppe ditt project? Det som sker är att VS.NET kankse låser databasen vilket gör att IIS inte får rättigheter till filen.
2. Kolla så användarkontot ASPNET har skrivar rättigheter på filen/mapen.Sv:Funkar med intern browser i VS2005 men inte på IIS 5.1?
Funkar inte trots de.
Felmedelandet jag får är följande:
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[OleDbException (0x80004005): Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.]
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextForSingleResult(tagDBPARAMS dbParams, Object& executeResult) +267
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandText(Object& executeResult) +192
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommand(CommandBehavior behavior, Object& executeResult) +48
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteReaderInternal(CommandBehavior behavior, String method) +106
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteNonQuery() +108
System.Web.UI.WebControls.SqlDataSourceView.ExecuteDbCommand(DbCommand command, DataSourceOperation operation) +401
System.Web.UI.WebControls.SqlDataSourceView.ExecuteUpdate(IDictionary keys, IDictionary values, IDictionary oldValues) +721
System.Web.UI.DataSourceView.Update(IDictionary keys, IDictionary values, IDictionary oldValues, DataSourceViewOperationCallback callback) +78
System.Web.UI.WebControls.GridView.HandleUpdate(GridViewRow row, Int32 rowIndex, Boolean causesValidation) +1215
System.Web.UI.WebControls.GridView.HandleEvent(EventArgs e, Boolean causesValidation, String validationGroup) +858
System.Web.UI.WebControls.GridView.OnBubbleEvent(Object source, EventArgs e) +95
System.Web.UI.Control.RaiseBubbleEvent(Object source, EventArgs args) +35
System.Web.UI.WebControls.GridViewRow.OnBubbleEvent(Object source, EventArgs e) +117
System.Web.UI.Control.RaiseBubbleEvent(Object source, EventArgs args) +35
System.Web.UI.WebControls.LinkButton.OnCommand(CommandEventArgs e) +115
System.Web.UI.WebControls.LinkButton.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +163
System.Web.UI.WebControls.LinkButton.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +7
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +11
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +174
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +5102
Sv: Funkar med intern browser i VS2005 men inte på IIS 5.1?
Efter att ha ställt rättigheterna ordentligt även för katalogen som access filen låg i.
Det återstår dock ett problem, nämligen att jag inte kan spara textfiler på en
annan server innom samma domain.Sv: Funkar med intern browser i VS2005 men inte på IIS 5.1?
http://msdn.microsoft.com/sql/express/default.aspx?pull=/library/en-us/dnsse/html/sqlexpuserinst.asp
Johan
http://www.helheten.net