Hej! Frames fungerar helt och hållet tvärtemot hur webbsidor egentligen fungerar. Det finns mycket skrivet om det här. Ett enkelt exempel är att det blir svårt för webläsare att göra bokmärken. Ett annat är att det tenderar att bli mer html-kod. Ytterligare ett är att om inte servern eller webläsaren har stöd för HTTP 1.1 utan bara 1.0 så kommer det krävas fler anslutningar än nödvändigt, något som segar ner bådadera.hjälp m gränssnitt
Jag har ett litet problem som jag kan lösa på olika sätt, och skulle vilja ha några expertåsikter, då jag själv förmodligen inte tänkt på allt...
Jag har en meny och ett antal undersidor, menyn är till vänster, huvudsidan i mitten och sedan något jag kallar för assistenten (se nedan) till höger.
Huvudsidan är för det mesta ett webform som användaren fyller i för att antingen göra urval från en databas och visa data, eller mata in data i databasen. Assistenten skall ändra innehåll beroende på vilket formulärfält som har fokus, för att assistenten skall ge förslag på vad som kan fyllas i.
Mina tankar är så här - om jag använder frames så behöver ju inte hela sidan laddas omvarje gång så på det sättet är det ju smidigare, och jag vill helst ha assistenten i bild oavsett var på formuläret man är och scrollar... så då kunde man ju göra en frameset med tre kolumner...
Är det något som talar emot detta?
Det är ju allt vanligare att göra sidor utan frames.. varför?Sv: hjälp m gränssnitt
Ditt problem kan enkelt lösas utan frames genom att använda javascript. Du byter helt enkelt ut texten i din högerspalt, alternativt (det känns för min del lite enklare) så skapar du ett antal identiska högerspalter och döljer alla utom en.
Ytterligare ett sätt kunde vara att köra med CSS, men det är tveksamt om det öht går i samband med formulär.