Jag får error på: 1) Istället för Rnd() så använder man Random-klassen. När jag försöker enligt ditt svar.. Det blev nästan bra: "SELECT top 1 id FROM t_quize" är en sträng som beskriver en SQL-fråga, inte ett tal. Kör sql-frågan, och använd det som tal.Konvertera till Asp.net 2,0
<code>
sql = "SELECT id,quize FROM t_quize Order BY RND(-id-" & Replace(Rnd(), ",", ".") & ") ASC";
'Replace(Rnd detta gillar ASP.net inte.
</code>
Hur kommer jag förbi detta?Sv: Konvertera till Asp.net 2,0
2) På alla objekt (inkl. tal) så finns en metod som heter ToString. På tal retunerar den helt enkelt talet fast som text. ToString har en överlagrad metod på t.ex. just tal som kan ta en formateringssträng, med hjälp av den kan du bestämma hur talet ska formateras när det skrivs ut. Titta i msdn-hjälpen så ser du exakt hur du ska gå tillväga.Sv: Konvertera till Asp.net 2,0
<code>
sql = "SELECT id,quize FROM t_quize Order BY Random(-id-" + Replace(Random(), ",", ".") + ") ASC";
</code>
..så får jag följande fel..
<info>
Error 1 Namnet Replace finns inte i den aktuella kontexten F:\Inetpub\wwwroot\ASP_Net-Test\Saw-Asp.net\Default.aspx.cs 99 70 F:\...\Saw-Asp.net
Error 2 System.Random är en typ men används som en variabel F:\Inetpub\wwwroot\ASP_Net-Test\Saw-Asp.net\Default.aspx.cs 99 78 F:\...\Saw-Asp.net
</info>
..vad tror ni?Sv:Konvertera till Asp.net 2,0
Random r;
r = new Random();
sql = "SELECT id,quize FROM t_quize Order BY RND(-id-" & r.Next(0, _max_id_).ToString() & ") ASC";
Sv: Konvertera till Asp.net 2,0
<code>
Random r;
r = new Random();
sql = "SELECT id,quize FROM t_quize Order BY RND(-id-" + r.Next(0, Convert.ToInt32("SELECT top 1 id FROM t_quize")).ToString() + ") ASC";
</code>
Error:
<info>
Indatasträngen hade ett felaktigt format.
</info>
Vad tro ni???Sv:Konvertera till Asp.net 2,0