Med risk för att detta har varit uppe tidigare. KOlla den här tråden. http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=225369&forumid=109&sum=0 Eftersom jag hadde samma problem, så började jag att testa just den möjligheten, fungerade inte för mig. Är det en aspx-sida? Testa att lägga till detta i web.config Eftersom texten står i en url i en html-tagg, så ska den först url-kodas, sedan html-kodas. Dock ger url-kodningen av den texten inga tecken som behöver html-kodas. Det här tycks vara olösligt. Har du kollat hur filen är sparad? En masterpage kan vad jag vet inte sparas på mer än ett sätt. Däremot om man sparar texten i en textfil ska man spara den i utf-8 och inte i unicode. jag fattar inte varför et inte fungerar för dig. Har du testat att byta ut charset till UTF-8 och ISO-8859-1 tror jag det är? Använd Server.UrlEncode för att url-koda texten. Då kommer du att få rätt teckenkoder. Jag använde det för att få fram fram den där koden, men tydligen använder du en annan ResponseEncoding. <b>Använd Server.UrlEncode för att url-koda texten. Då kommer du att få rätt teckenkoder. Jag använde det för att få fram fram den där koden, men tydligen använder du en annan ResponseEncoding.</b> > Jag använder ingen ResponseEncoding överhuvudtaget. Så här ser det aktuella blocket ut. Nej, som jag skrev så blev det sämmre, den tog fram ett + tecken framför varje ord. Det ska vara plustecken i url:en. Mellanslag kodas med plustecken i en url. Jag tror att du missförstår mig, i subjectraden i Outlook, där syns plusteknen, och det skall det ju inte göra. Men visa koden som du använder när det blir så, då. Pröva: mailto:info@saw.se?subject=Fr%e5n%20SAW%3as%20hemsida Göran, koden liger ju i en div och i html-taggar. > Göran, koden liger ju i en div och i html-taggar. Göran, titta här så får du se. Nej, det är inget märkvärdigt alls. Det är i stort sett samma kod som du visade tidigare. Det känns som om vi pratar förbi varandra Göran. > Jag försökte ju med encoding, men jag fick samma resultat, så jag tog bort den.För ej till å i rubrik i mail
<code>
mailto:info@saw.se?subject=Från SAW:s hemsida
</code>
Detta blir:
Från SAW:s hemsida
Jag har försökt med olika metataggar, men inget resultat, någon som vet?
PS
Jag har även försökt skriva ut å som å men ingen skillnad.
DS
Sv: För ej till å i rubrik i mail
Sv:För ej till å i rubrik i mail
Jag fortsatte med, å å å ,samma resultat.
Jag har försökt med
<code> <%string webbString = Server.HtmlDecode("Från SAW:s hemsida");%></code>
Samma problem.
Metatagg:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=latin-1" />
ingen skillnad hur jag än ändra på den.
Jag kan tillägga att detta är en fotter i en masterpage.Sv: För ej till å i rubrik i mail
--------------EDIT-------------
Sorry, givetvis är det så...Sv:För ej till å i rubrik i mail
<code>
<globalization culture="sv-SE"/>
</code>
Det ska ligga i <system.web> har jag för mig.Sv: För ej till å i rubrik i mail
mailto:info@saw.se?subject=Fr%c3%a5n+SAW%3as+hemsidaSv:För ej till å i rubrik i mail
Görans resultat: FrÃ¥n+SAW:s+hemsida
Blir ju inte så bra.Sv: För ej till å i rubrik i mail
Har någongång märkt att den var sparad som Unicode (minns inte exakt om det var Unicode men fel var det iaf) och då fick jag det där problemet...Sv: För ej till å i rubrik i mail
Jag använder ingen ResponseEncoding överhuvudtaget.
Detta är ju en länk som ligger i footern, och där står det i klartext, som du kan se i mitt första inlägg.
Jag har försökt med Server.UrlEncode, men resultatet blir inte bättre, snarare tvärt om. Sv: För ej till å i rubrik i mail
Jo, det gör du. Du kanske inte har specificrat någon, men det används en encoding, annars så kan inte tecknen omvandlas till de bytes som skickas till webbläsaren.
> Jag har försökt med Server.UrlEncode, men resultatet blir inte bättre, snarare tvärt om.
Hur ser koden ut som du använder?Sv:För ej till å i rubrik i mail
<code>
<asp:contentplaceholder ID="Content2" Runat="Server" >
Copyright 1998-<%= DateTime.Now.Year.ToString() %> Webmaster
Benni Svensson - All rights reserved.
~ Syns bäst med minst upplösning 1024x768 ~<br/>
</asp:contentplaceholder>
</code>
Därimot så har jag upptäckt en sak VS har "skrivit" om mina svenska bokstäver på ett par tillfällen.
Jag börjar fundera på om det finns någon inställning som kan vara galen?Sv:För ej till å i rubrik i mail
Jag kan ju inte hjälpa dig med en kod ifall du bara visar en annan kod. Det är ju ungefär som att komma in med sin Ford på bilverkstan och fråga vad det är för fel på Volvon... ;)Sv: För ej till å i rubrik i mail
David Tellander Tack, nu fungerade det som det skall.Sv: För ej till å i rubrik i mail
Det spelar väl ingen som helst roll var den ligger. Den kunde ju lika gärna ligga på månen så länge du inte visar den...Sv:För ej till å i rubrik i mail
<code>
<div class="footer" style="z-index: 101">
Copyright 1998-<%= DateTime.Now.Year.ToString() %> Webmaster
onmouseover= "window.status='SAW - maila Webmastern';return true"
onmouseout= "window.status='SAW';return true">Benni Svensson - All rights reserved.
~ Syns bäst med minst upplösning 1024x768 ~<br />
</div>
</code>
Inget märkvärdigt.Sv: För ej till å i rubrik i mail
Du sa ju att det inte fungerade med UrlEncode, och då sa jag att du skulle visa koden. Då är det naturligtvis koden där du använder UrlEncode som jag menar, annars är det ju ingen som helst mening att visa koden.
Eftersom du inte visar koden där felet uppstår, så är det ju omöjligt att säga någonting om anledningen till felet.
Det var ju tur att någon lyckades gissa vad du använder för encoding, men jag tänkte att du skulle kunna få till en lösning som fungerar oavsett vilken encoding som är vald.Sv:För ej till å i rubrik i mail
Jag försökte ju med encoding, men jag fick samma resultat, så jag tog bort den.
Jag har ingen annan kod än den jag har visat.
Trots detta så misstänker jag att det finns något lurt i min VS. Jag har upptäckt, den skriver om svenska
tecken i codebehind, ett antal gånger. Det var nu inte det som gällde när det handlade om subjeten i
emailet, utan mest för en undran.Sv: För ej till å i rubrik i mail
Det är ju just den koden som du provade med som jag efterfrågar. Ifall jag inte vet hur du försökte använda det så kan jag ju inte avgöra varför det inte fungerade.