Hej, Använder du urlencode-funktionerna i koden? Ser texten rätt ut om du debuggar på servern? Varför Oskar frågar om UrlEncode är för att texten som sparas är url-kodad. Jag tror att problemet har uppstått eftersom jag har byggt en dynamisk query-builder som hanterar datan från formuläret så att de som skall ha sidan ska kunna ändra formuläret genom att endast behöva ändra i html-koden samt lägga till/ta bort databasfält. Det enda sättet jag har funnit att lösa det på är genom att använda Request.Form som jag sedan splittar till en vektor som jag bygger upp min query med och det är förmodligen där problemet sitter. Ja, det är det. Ska fixa detta imorgon, felet ligger ju med all sannolikhet i detta, tack så mycket för din hjälp. > När du använder Request.Form så får du ut all formulärdatan oförändrad. Det innebär att värdena är url-kodade, eftersom det är så formulärdatat skickas. > Urlavkodning ska den ha gjort innan det stoppas in i Request.Form väl? Vill minnas att det alltid varit så iaf..? > Ifall du använder Request.Form med en nyckel, alltså Request.Form["vadsomhelst"], så får du ut värdet avkodat. Ifall du däremot använder Request.Form utan någon nyckel, så får du ut all formulärdata precis så som den kom i requesten. Nej, man kan ju loopa igenom samlingen av värden i Request.Form för att få ut dem, men nu hade han tydligen valt att plocka ut dem den vägen.Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Jag har ett formulär som postas till en Access-databas. Problemet är att det blir väldigt konstig encoding på datan som sparas.
ex.
Om jag anger
Namn: Göran Nilsson
E-postadress: g.nilsson@mail.com
Får den sparade datan följande format:
Namn: G%u00f6ran+Nilsson
E-postadress: g.nilsson%40mail.com
Jag har testat med såväl UTF-8 som ISO-8859-1 encoding.
Vad kan vara fel?
/StefanSv: Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Sv: Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Hur ser koden ut som tar emot formulärdatat och sparar i databasen?Sv:Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Sv: Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
När du använder Request.Form så får du ut all formulärdatan oförändrad. Det innebär att värdena är url-kodade, eftersom det är så formulärdatat skickas.
Du får använda UrlDecode på värdena för att avkoda dem.Sv:Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
/StefanSv:Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Urlavkodning ska den ha gjort innan det stoppas in i Request.Form väl? Vill minnas att det alltid varit så iaf..?Sv: Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Ifall du använder Request.Form med en nyckel, alltså Request.Form["vadsomhelst"], så får du ut värdet avkodat. Ifall du däremot använder Request.Form utan någon nyckel, så får du ut all formulärdata precis så som den kom i requesten.Sv:Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)
Ah.. Läste igenom vad han hade gjort en gång till :)
(Fast jag förstod aldrig varför han behövde göra en sådan specialsak?)Sv: Encoding problem ASP.NET 2.0 C# (Access)