Hejsan private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e) Hejsan och tack för ditt svar Är det så att du vill trycka på edit, delete osv så gridview:en uppdateras? Tyvärr funkar inte detta för mig. Så här är sidan tänkt att fungera. Man väljer från en dropdownlist och klickar på en hämta-knapp som då ger värdena i en gridview. Båda dessa är kopplade till varsin datasource men jag har löst visningen av posterna i gv:n genom en sub aha..Uppdatera GridView
Nybörjare som efter att ha lagt till poster inte får min gridview att automatiskt uppdateras för att visa de nya posterna (det funkade förut har jag för mig). Kan någon vänlig själv tala om vad jag ska skriva i Page_Load för att få det att fungera
GridView ID = gwNyheter
AccessDataSource ID=ADS3
Försökte med gwNyheter.DataBind() men den klagar på att den saknar värde för nödvändiga parametrar.Sv: Uppdatera GridView
{
if(!IsPostBack)
{
//här laddar du din data
//
}
}Sv:Uppdatera GridView
Jo jag löste det till viss del genom att lägga till hela laddning av data i Page_Load men använder "if notIsPostback" eftersom det vid öppnandet av sidan laddas in via AccessDataSource. Kan man inte få det att uppdateras vid postback utan att använda kod i Page_Load?Sv: Uppdatera GridView
Skapa en datasource där du definierar select, update och delete sql. Koppla sedan denna til din gridview och gridview:en känner själv av att den ska använda sql-kommandona. Du behöver ingen som helst kod i page_load då utan det sköter gridview:en helt på egen hand.
Har ingen kod att visa då jag inte har vs2005 på denna maskinen.Sv:Uppdatera GridView
Sub getNyheter(ByVal s As Object, ByVal e As EventArgs)
SQLString = "SELECT Nyheter.*, Lag.* FROM Nyheter, Lag WHERE Nyheter.LagID = Lag.LagID AND Lag.LagID = " & ddlLag.SelectedValue & " ORDER BY Nyheter.StartDatum"
ADS2.SelectCommand = SQLString
.....
End Sub
Dvs jag byter ut Select i gv:ns datasource när man klickar på hämta-knappen. Jag vet nu att jag skulle kunna löst det med gv:ns inbyggda metoder men lyckades inte när detta byggdes.
För att lägga till poster öppnar jag en panel med textboxar och en "lägg till"-knapp. När jag klickade på den skickades posten in i databasen med gv:n uppdaterades inte. Det löste jag då med kod i Page_Load.
Problem nr 2 uppstår då jag vill uppdatera poster. Eftersom jag inte visar alla fält i gv:n kan jag inte använda den för uppdatering utan i stället öppnar jag en DetailView i vilken jag kan ändra poster. Det jag skulle vilja är att det görs en PostBack när jag klickar på Update i DetailView. Som det är nu måste jag manuellt ladda om sidan för att den uppdaterade posten ska visas korrekt i GridViewen.
Detta kan säkerligen lösas mycket snyggt och smidigt för de som kan men som sagt, jag är en riktigt nybörjare som sitter och slår vilt i böcker och på nätet. Har ändå lyckats komma riktigt långt tycker jag men jag kommer säkerligen att fortsätta ställa "dumma" frågor här.Sv: Uppdatera GridView
Har ar en fin liten sida som hjalpte iaf mig nar jag satte igang med gridviews och detailviews.
http://www.asp.net/QuickStart/aspnet/doc/data/databases.aspx
kan kanske hjalpa nagot.