har skapat en web service, men den funkar bara localt.Villa att den skall vara tillgänglig över nätet hur gör man då? Du placerar din webservice på en webserver som kan accessas från internet. Svårar än så är det inte. jo servern är public. webbaplicationer funkar finnt. Den test sida som du får upp när du surfar direkt till en webservice, beskriver vilka method som finns, men du kan inte testa dem från en annan dator. Har gjort en en WindowsForm och läggt till en reference.Den funkar lokalt men inte golobalt, När du anger url:en till webservicen använder du inte localhost utan den "riktiga" url:en, typ http://www.hemsida.se/service.asmx istället för http://localhost/service.asmx Hm... jag får det inte att funka. Jag har utvecklat en webservice och den funkar fint lokalt. Försöker sedan få in den i skräp-IIS och då får jag inte upp ngt alls. Inte ens listan över funktioner. Är det ngt speciellt man måste slå på för att det ska fungera i ISS? Hur får man en web service public
Sv: Hur får man en web service public
Om du nu har gjort din webservice i VS 2005 och använder dig av den inbyggda webserver som finns med där, eller cassion servern som finns med i Express versionen till .NET 1.1 så kan man inte accessa webservicen något annat än lokalt. Så om det är så måste du få tillgång till en publik webserver.
- MSv:Hur får man en web service public
jag kan se alla methods men om jag klickar på en får jag:
Test
The test form is only available for requests from the local machine. Sv: Hur får man en web service public
För att du skall komma åt din webservices så skall du från något utvecklingsverktyg (typ Visual studio) välja 'Add WebReferense' i ditt projekt och där skriva in url till webservicen. Allternativ så kan man välja att skapa en proxy klass av din webservice och sedan använda denna klass direkt i din kod.
Om du vill skapa en proxy klass så bör du kunna använda wdsl.exe. Jag har inte använt den så mycket men den är inte så enkel som man skulle vilja...
- MSv:Hur får man en web service public
Hur skall man lägga in den så den inte försöker ansluta lokalt?Sv: Hur får man en web service public
/JohanSv:Hur får man en web service public
/mikey