Hej! Jag hittar en Profile-egenskap i Context, men ska leta lite efter mer kod Jag _tror_ att det är så att Profile-klassen skapas dynamiskt vid körning, fast det ska inte vara några problem vid code behind om man kör med partial classes? Knepigt. Hej! Jag blev lite irriterad på hur ms gjort sin profile-hantering, den stödjer nämligen bara åtkomst till den om man är inloggad som den. Vilket är väldigt irriterande då t.ex. en admin eller liknande skulle kunna behöva ändra i den. Lite synd, för annars gillar jag idéen Nej, men det är väl inga problem? Jag har framgångsrikt lyckats, i alla fall, läsa profiler från användare. Använder profiler till ett bands hemsida där dem t.ex. kan lägga till nyheter och kommande spelningar osv, och där har jag gjort så att det står vem som har lagt till nyheten osv och denna infon läses från bandmedlemarnas profiler som dem har angett dem. Intressant... Fast jag förstår inte, den kod jag hittade i reflector pratade om en massa static-mojs? :/Problem med Personalization
Sitter och grejar med en hemsida och tänkte använda Personalization i ASP.NET 2.0.
Jag använder Access Provoders från MSDN som microsoft har utvecklat för att kunna använda Membership, Roles mm med en Access-databas.
Jag har ställt in allt i Web.config enligt nedanstående och databasen är en kopia av den som följde med AccessProvidrarna från MSDN.
<code>
<profile enabled="true" defaultProvider="AccessProfileProvider">
<providers>
<clear/>
<add name="AccessProfileProvider"
type="AccessProviders.AccessProfileProvider, AccessProviders"
connectionStringName="AccessFileName"
applicationName="underlineMusic" />
</providers>
<properties>
<add name="FirstName" type="System.String" />
<add name="LastName" type="System.String" />
<add name="LastLogin" type="System.DateTime" />
</properties>
</profile>
</code>
När jag sedan ska tilldela mina profil egenskaper så vill jag ju göra
Profile.FirstName = this.firstName.Text;
string fn = Profile.FirstName;
t.ex.
Men när jag kompilerar web applikationen så får jag felet:
<code>
The name 'Profile' does not exist in the current context
</code>
Dessutom hittar inte Intellisensen i VS 2005 Profile, ProfileCommon eller något annat som har med Profile att göra.
Någon som vet vad felet kan vara?
I alla exempel jag har läst, både i böcker och exempel, så ska det inte vara något speciellt att få igång Personalization, bara definiera några egenskaper i Web.config och kör på. Jag har även testat att skapa en ny web applikation och inte använt någon speciellt provider, men det är samma fel.
Kodexempel tas varmt emot i både C# 2.0 och VB 2005.
Mycket tacksam för all hjälp som kan leda till en lösning!
Sv: Problem med Personalization
Sv:Problem med Personalization
Testa att köra reflector på en temp-dll på en aspx-sida där du använder profile på något sätt direkt på samma sida å se vad det blir av det hela i kompilerad form...Sv: Problem med Personalization
Tack för dina svar Oscar!
Jag gjorde en ny Web site och testa använda profiler där, och det fungerade hur bra som helst!
Väldigt förvånad så konverterade jag den websidan till ett ASP.NET Web Application Project, och till min förvåning så när jag kompilerade så fick jag samma fel igen.
Jag blev då att tänka på Scott Guthrie's sida om Web Application Project (http://webproject.scottgu.com/Default.aspx). Och där fanns en länk till problem med web application projects. Det är en tråd på forumet på asp.net (http://forums.asp.net/ShowThread.aspx?PostID=1279716). Och där under Issue 2 finns detta problem nedskrivet, och även en lösning som finns på denna sida: http://forums.asp.net/ShowThread.aspx?PostID=1279716#issue2, men det ska vara en fix för detta med i SP1 till VS 2005 som ska komma under det tredje kvartalet i år, så nu september senast då. OM det inte har kommit redan, jag hittar det inte iaf.
Men jag körde lösningen och gjorde som det stod i readme filen och nu fungerar det. Lite bökit bara, men hoppas det löser sig till SP1 så man slipper den är "workarounden".
Nu vet alla hur det ligger till med det!
Markerar tråden som info också.Sv:Problem med Personalization
Sv: Problem med Personalization
Det borde väl inte vara helt omöjligt att ändra i profilerna också.
Allt jag behöver veta om användaren vars profil jag ska plocka fram info ur är användarnamnet sen är saken biff :)
Till exempel så här:
ProfileCommon p = (ProfileCommon)ProfileBase.Create(username);
lblUserBirthDate.Text = p.BirthDate;
Blir ju lite annorlunda om man använder ASP.NET WebApplication Project, då måste man använda WebProfile classen som genereras.
Här finns det ett kodexempel på att plocka ut vilka användare som fyller år idag, genom att kolla en egenskap på deras profiler; http://www.theserverside.net/tt/articles/showarticle.tss?id=CreatingProfileProvider
Sv:Problem med Personalization