Hej på er! Det där betyder i princip bara att applikationen inte hittar databasen eller inte kan logga in i den... Det beror på att nätverksstöd är avstängt i default som en säkerhet i SQL. Gå in i konfigurationen för SQL så står där TCP/IP. Se till att den är enable. När du säger konfigurationen för SQL, menar du webhotellets installerade SQL? Funkar ju fint lokalt men inte på webhotellets server Ahh, sorry, trodde det var en lokal sql. Då får du kolla anslutningssträngen. Känns ju som ganska basic..men om inte webhotellet har sql server express 2005 installerat så antar jag att det inte kommer funka i vilket fall? Du måste så klart ha ett webbhotellsabbonemang som erbjuder dig den databashanterare som din applikation behöver (t.ex. SQL Server). De har i så fall någonstans info om hur du ska connecta mot den databasinstans som du hyr av dem, alltså ip, user, pwd. Men om jag vill köra med SQL server express 2005, funkar det att connecta om de har stöd för MYSQL? Skapade en SQL server-koppling som var kopplad mot databasen som jag laddat upp på webhotellet och då funkade bättre:) Tack för all hjälp!Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0
Är fullständig novis på databashantering, har iofs läst en del databas på högskola men själva hanteringen av databaser är som grekiska för mig just nu :)
Har skapat en enkel applikation i visual studio 2005 där jag ville använda mig av det smidiga sql server 2005. Skapade en databas som jag sedan band mot mina kontroller. Funkar fint lokalt men när jag testar att skicka upp den till servern så får jag följande mess:
"An error has occurred while establishing a connection to the server. When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Error Locating Server/Instance Specified)
"
Antar att det här är basics för er som är rutinerade databasanvändare: :)
Hur jag för att smidigast lösa detta?Sv: Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0
dubbelkolla ip nr/datornamn samt SQL-User name
din connectionstring bör innehålla:
user id=SQLUSER;password=xxxxxxx
där SQLUSER är en användare som finns upplagd i SQL-servern.Sv:Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0
Sv: Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0
Sv:Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0
Sv:Anslutning till SQL server 2005 genom asp.net 2.0