Hej, Jag gjorde något liknande för några år sedan...det är ett enkelt javascript som sätter eller förlorar fokus från fönster, ex... Tackar! Det fungerar inget vidare i Firefox, men jag tror att förstår vad du är ute efter : en modal dialog i Javascript. Varför inte lägga en div över helasidan men och göra den genomsynlig till en viss del Tackar för era svar! när jag kollade view source så verkar de ha något factorytänk bakom htmlen med xml som transport Jag fick till det hyfsat genom att ha en div runt hela sidan. lägg in dom kontrollerna som skall synas i en div.Och alla som skall vara in din popup i en anna.Disabla hel sida
Om ni går in på:
http://www.inwarehouse.se
Gå in på vilken produkt som helst och där hittar ni en knapp "Detaljerad lagerstatus".
Då öppnas ett lager och resten av sidan blir "disablad". Eller opaciteten sänks, eller hur dom nu gjort...
Någon som vet hur man åstadkommer detta??
/JockeSv: Disabla hel sida
<code>
<body onFocus="document.bgColor='white';" onBlur="document.bgColor='silver';">
// detta fönster blir grått när det förlorar fokus
<script>
myWindow=open("","","width=..,height=..");
myWindow.document.write("<body>Detta är ett öppet fönster men behåller inte fokus</body>"");
self.focus();
</script>
</code>
Jag gissar på att man i taggen valt att göra fokus transparant (typ onblur="this.style.backgroundColor='transparent') , jag kollade med firefox och det fungerar inte med den webbläsaren endast IE. Goggla lite på transparency och se vad du kan hitta. Hoppas detta kan hjälpa lite...
//MickeSv:Disabla hel sida
Jag har gjort några saker själv där jag ändrat opacitet på bilder genom CSS. Det är äkta Microsoft kod....
Det spelar iof inte någon roll eftersom jag bygger saker på vårt intranät där alla har IE.
Fast hos InWareHouse verkar det som ALLT, alla bilder/text/knappar..osv, blir förändrade.
Det känns som att dom gör något som tar hand om allt på sidan, för det verkar ganska jobbigt att gå igenom alla objekt på sidan och ändra dom en o en. Dessutom antar jag att den är dynamiskt uppbyggt, vilket borde göra det ännu svårare..?
Googla litet på "asp.net modal popup" så får du en massa träffar. Jag har för mig att det var en artikel samt diskussioner om det här på pellesoft för ett tag sedan.Sv:Disabla hel sida
Sv: Disabla hel sida
Andreas:
Nja, det är inte dialogen i sig som är frågan. Det fräcka är ju vad som händer bakom dialogen.
Visst, ett modalt fänster funker alldeles utmärkt, men jag tyckte detta var grymt fräckt!
Joakim:
JA, så kanske dom har gjort!! Det ska jag testa!
Egentligen har jag inget jag måste lösa så här, men jag bara tyckte det var coolt.
/JockeSv:Disabla hel sida
om du vill kan jag fråga källan nästa gång jag ser han ;)Sv:Disabla hel sida
Sen en knapp som öppnar ett nytt lager. När det öppnas minskar jag opaciteten på det första lagret.
Problemet är att även om opaciteten minskar och det ser ut som allt är disablat är det ju egentligen inte det. Man kan fortfarande klicka på knappar/länkar mm "bakom" popup-lagret.
Så man skulle behöva gå igenom alla kontroller, förutom i popup-lagret, och disabla dom.
Någon som vet något smart sätt att loopa alla kontroller(helst även html-kontroller) inom en specifik div-tag och disabla dom? Man vill ju inte gå igenom alla "manuellt".
Man vill ju inte heller disabla ALLA på hela sidan eftersom dom som ligger i popup-lagret måste gå och klicka på....
Man vill alltså disabla alla <b>förutom</b> popup-lagret.
Någon som fattar vad jag är ute efter..?
Så när du vill pop-uppa så dåljer du bara den diven men dina kontroller på.