Hej, vilken control passar bäst för att fylla med dynamisk text med godtyckligt många tecken från databasen? Använd t.ex. en panel (bli en div-tagg, och div-taggar som det mesta annat förutom just input-kontrollerna anpassar sig automatiskt till innehållets storlek.) Jag får det inte att fungera... Se till att den tillåter wordwrap, vilket den ska göra som standard tycker jag, så att texten kan brytas till ny rad där det är mellanslag/tabb etc. om det behövs. Om det är många tecken som sitter ihop så måste du dock manuellt bryta texten, men du kan bryta den "mjukt"; det finns ett specialtecken (vet inte vad det heter) som fungerar så att normalt sett bryter den inte, men om det behövs för att få plats så bryter den _och_ stoppar in ett bindestreck. Jag löste det genom att lägga en label inom en table. Jag vet inte om det är rätt lösning men det funkar iaf. Den radbröt inte med label...Vilken control för dynamisk text från db?
I PHP skulle jag bara gjort en echo($var)...
Nu använder jag en textbox som jag räknar antalet tecken den innehåller för att få reda på höjden (antalet rader) som jag sedan sätter i code behind. Plus att jag sätter samma bakgrundsfärg som resten av sidan för att på så sätt gömma att det verkligen är en textbox jag använder. Lösningen funkar men det känns som att det borde finnas en control i Visual Studio så löser detta åt mig...Sv: Vilken control för dynamisk text från db?
Höjden på en text kan du aldrig veta förrens klienten visar sidan.Sv:Vilken control för dynamisk text från db?
Så här vill jag har det:
I databasen har jag godtycklig längd text som jag vill lägga på en sida med en bestämd bredd. Jag skulle vilja att kontrollen automatiskt gör en <br /> om det skulle krävas. Med en panel blev det bara en enda jättelång rad (förutom de ställen det fanns en \n)
Jag testade utan resultat:
<asp:Panel ID="Panel1" runat="server" Width="125px">
<%# DataBinder.Eval(Container,"DataItem.mittVariabelNamn") %>
</asp:Panel>
Vad är på tok?Sv: Vilken control för dynamisk text från db?
Det är css som du löser första problemet med, det andra med mjuk radbrytning löser du med något kontrolltecken i html.Sv:Vilken control för dynamisk text från db?
Sv:Vilken control för dynamisk text från db?
Jag vet inte varför med Tables tvingar en lång text till en radbrytning...