Hej! Är det ingen som har en ide? eller hur man gör det i C#? Hej, Hej Michael! Inte riktigt. Tack för tipset!Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Jag är ny på det här med asp och suttit en del nu men får inte ihop det när det gäller, hur man kan komma (greppa dem innan publicering (för att ändra dem)) åt värderna ifrån sql-frågan (typ som man
lopar dem med strängar i php).
Tex. jag har en detailview och har två fält jag vill komma åt, för att kunna plocka ut sökvägen till
en thumbnail. Låt säga att jag har ett fält som heter "url" och innehåller hela sökvägen till min mp3 låt
typ "/mp3/a/abba/single/ring ring/(abba) ring ring.mp3" och sen har jag ett fält som heter "filename" där jag har filnamnet på låten typ: "(abba) ring ring.mp3" så det jag vill göra är att ta "filename" och ta bort filenamnet från "url" och lägga till texten "cover.jpg" så slutet blir så här:
"/mp3/a/abba/single/ring ring/cover.jpg"
Jag använder mej av Microsoft Studio Web Developer 2005.
Är det någon som har en ide om hur jag ska göra?
Micael.Sv: Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Sv: Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Du kan om du vill anropa en metod då varje rad i din view/grid laddas (OnRowDataBound/OnItemDataBound) och då gå igenom raden för att göra de förändringar du vill ha.Sv:Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Tack för ditt svar!
Jag har lite svårt att hänga med om hur du menar (eller hur syntaxen ska vara), menar du något likande detta?:
string temp1, temp2, temp3;
temp1 = DetailsView1.OnItemDataBound("url");
temp2 = DetailsView1.OnItemDataBound("filename");
temp3 = temp1 - temp2;
temp3 =+"cover.jpg";
DetailsView1.OnItemDataBound("url") = temp3;
MickeSv: Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Detta exempel är för GridView kontrollen
//Vi måste ange vilken metod som skall anropas vid databound i koden
view.RowDataBound +=new GridViewRowEventHandler(LoadRow);
// eller på aspx sidan <asp:GridView ...... OnRowDataBound = LoadRow .....
//Vi behöver en metod som bearbetar datan
private void LoadRow(object sender, GridViewRowEventArgs arguments)
{
//arguments.Row ger oss hela raden.
// vi kan komma åt alla celler och deras information genom arguments.Row[cell_index]
}
Detta kanske är lite förvirrande men tror det löser dina problem.
Se följande länk med mer information. Ta en ordentlig titt på det exempel som visas.
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.web.ui.webcontrols.gridviewroweventargs.aspxSv:Hur kommer man åt värdena på Detailview eller Datagrid?
Ska ta och titta på detta lite nämre, för det är nog viktigt att kunna, för att kunna manipulera och ställa vilkor och frågor i från databaser.
Hoppas att det går in i skallen på mej bara..:-)
(jag tycker ibland att det är omständigare än vad som behövs för vissa saker och andra saker skit enkelt? och ibland svårt att hitta rätt info om hur man gör osv..)
Men det klarnar väl efter som vad det lider!
Tack ännu en gång..
Micke