Hej, har aldrig använt datagrid så jag har ingen input där jo, men det låter helt ok oxå. datalistan innehåller ett gäng funtionerListbox problem
Tänk er följande:
Jag har två listboxar jämte varann som innehåller Projekt.
Mellan dessa ligger två knappar("Lägg till", "Ta bort"), där man flyttar en ítem mellan dessa.
Så långt inga problem.
Nu är det så att en av listboxarna måste ha tre kolumner, Projektets Namn, och två kolumner med checkboxar.
Man ska alltså först välja ett projekt i den vänstra listboxen klicka över det till den högra och sen ev. kryssa i checkboxarna. Sedan spara sidan.
Vad jag vet kan man inte ha kolumner i en listbox, så jag tänkte ha en datagrid på högersidan istället med två checkbox-kolumner.
Men jag vet inte hur jag ska flytta över items mellan en listbox och en datagrid?
Eller finns det något bättre/enklare alternativ än en datagrid?
Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp "strategin"?
Eller finns det något bra ställer att läsa om sånt här?
Tacksam för alla idéer!!
/JockeSv:Listbox problem
men det känns som din fråga mest är en fråga om visuell design?
jag skulle använt en datalist med ett item som innehåller en label + 2 checkboxar
när man klickar på flyttapilen fångar man eventet och stoppar in datat i datalistan och binder
men vafan vet jag :)Sv: Listbox problem
Det behöver inte vara en datagrid. Det var bara min första, spontana tanke....
Kan du utveckla lite mer hur du hade gjort med en datalist? Den har jag aldrig använt. hur fångar man event, hur markerar man en rad osv..
/Jocke
P.S. Tack för svaret förresten!Sv:Listbox problem
enklaste sättet att ta reda på hur är att lägga upp en datalista och kolla hur den är uppbyggd och vilka events de har
jag har ingen kod som jag kan kopiera tyvärr där jag använder den.
jag har en där jag skickar info mellan 2 listboxar som kanske kan vara intressant:
Private Sub lbtnAdd_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles lbtnAdd.Click
Dim oItem As ListItem
Dim oLbx As New ListBox
For Each oItem In Me.lbxAll.Items
If oItem.Selected = True Then
Me.lbxNew.Items.Add(oItem)
oItem.Selected = False
oLbx.Items.Add(oItem)
End If
Next
For Each oItem In oLbx.Items
Me.lbxAll.Items.Remove(Me.lbxAll.Items.FindByValue(oItem.Value))
Next
Me.DataBind()
End Sub
Private Sub lbtnRemove_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles lbtnRemove.Click
Dim oItem As ListItem
Dim oLbx As New ListBox
For Each oItem In Me.lbxNew.Items
If oItem.Selected = True Then
Me.lbxAll.Items.Add(oItem)
oItem.Selected = False
oLbx.Items.Add(oItem)
End If
Next
For Each oItem In oLbx.Items
Me.lbxNew.Items.Remove(Me.lbxNew.Items.FindByValue(oItem.Value))
Next
Me.DataBind()
End Sub
datalistor är ju lite mer komplexa men även de har items så det är nog ingen större skillnad