Hej, Mitt förslag: Hej Andreas och tack för din input... Ska försöka förklara lite mer specifikt vad det är jag sysslar med (eller kanske mer vad jag vill ska hända)...Uppdatera sessionsvariabel från ny tråd.
Har ett problem som jag försöker hitta en lösning på.
Jag har en applikation där jag tänkt köra en funktion som tar rätt så lång tid i en egen tråd. I den här funktionen vill jag bland annat uppdatera vissa sessions-variabler som jag sen ska komma åt från "huvudtråden" i min applikation men det verkar inte vara helt smärtfritt.
Finns det nån här som gjort nåt liknande och som kan ge mig lite vägledning?
Mvh
MartinSv: Uppdatera sessionsvariabel från ny tråd.
* Gör tjänsten som arbetar/tar lång tid til en tjänst/service.
* Istället för att lagra alla värdena i sessionen och uppdatera dem från tjänsten: Lagra ett id för uppgiften du ger tjänsten och fråga tjänsten om dessa värden.
Detta tycker jag låter som en bättre struktur för ditt problem.
Men om du förklara ytterligare ditt problem, vad du vill åstakomma.Sv:Uppdatera sessionsvariabel från ny tråd.
Först och främst så har vi en sida där användare av vår applikation via en knapptryckning gör ett Web Service anrop till Reporting Services som i sin tur returnerar en PDF. Det är det här anropet som tar rätt så lång tid och som vi vill ska ske asynkront på nåt vis. I samband med att vi skapar den här rapporten så vill vi sätta sessions-variabler (eller nåt liknande om ni har bättre förslag) som vi sen använder i nästa steg av problemet, detta för att slippa anropa databasen "i onödan".
Det jag ovan kallar nästa steg är att vi har implementerat en agent (som den här på Pellesoft tagen från http://www.codeproject.com/aspnet/asppopup.asp) som vi vill ska dyka upp när en rapport är färdigskapad i Reporting Services. I nuläget har jag implementerat det genom att anropa en procedur i vår SQLServer där vi håller koll på vilka rapporter som har skapats för en användare "den sista tiden". Det är det här anropet mot databasen som jag skulle vilja slippa och istället hålla koll på vilka rapporter som skapats under sessionen i just en sessions-variabel.
Låter det förståeligt? :-)