Vad är egentligen framework 3.0? Vad innehåller det? Är det några förbättringar att vänta i Window Forms? Eller är det bara Vista anpassningar? Det är tre stora förändring, Windows Presentation Foundation är en av dem, vilket är ett annorlunda sätt att jobba med windows forms. Sen tillkommer lite mer som Windows Commmunication Foundation och Windows Workflow Foundation (även CardSpaces). När jag läste på lite (wikipedia) så verkar WPF att all kontroller går via DirectX, och är vektorbaserade. Vilket låter intressant. Men den stora frågan är om WPF blir ett nytt API som man utvecklar emot, eller kommer all kod som använder Forms att funka? Nytt api. Gamla windows forms (gamla fönster mao) går dock att hosta i wpf, dock med begränsad funktionallitet, troligtvis mest tänkt för bakåtkompabilitet med gammalt skräp som inte går att skriva om. .NET Framework 3.0 är för övrigt antagligen Microsofts mest idiotiska namn då frameworket i sig _är_ 2.0, fast det man har lagt till just wpf och lite annat. Basklasserna är dock inte ändrade vilket gör att namnet är lite missvisande :/ Det finns/fanns? t.o.m. en petition för att MS skall låta bli det förvirrande namnet .NET 3.0. Se http://www.petitiononline.com/winfx/petition.html. Så nu skall allt GUI skrivas om igen? Men det gamla Forms (2.0) kommer fortfarande att stödjas? Jag tycker med tanke att .NET 2.0 inte är så gammalt (Forms biten) och att de redan kastar ut det är intressant. Fast det är väl lite så MS håller vår branshc igång, genom att hitta nya namn och förkortningar :) > .NET 2.0 inte är så gammalt (Forms biten) Tanken med WPF är att bjuda in designers i utvecklingsprocessen. WPF har en modell som gör det möjligt att likt HTML låta designers mekka med färg och form (och även beteende) medans utvecklarna kan fokusera på den råa funktionaliteten. När ni säger mer likt HTML, menar ni att de kommer bli lättare att producera dialoger med dynamisk layout som justerar sig själv när användaren ändrar storlek? Det kommer likna HTML, inte SWING (som är bland de bökigaste jag varit med om). Layouten kan kanske sägas likna html jo. även om du fortfarande kan positionera ut element med absolut position på en canvas (vilket i normalfall INTE rekommenderas) Ok, så då är det en lite mer avancerad layout hantering som bla är _nytt_. Dvs man positionerar inte ut kontrollerna absolut. Swing hade ju det tänket ifrån början, och det var ju först vid 3 eller 4 versionen som de lade till en layout hanterare som stödde absolut positionering. Antagligen var det många som inte förstod hur Swing skall fungera. Och jag som inte ens hunnit (vågat) ta klivet över till 2.0 från 1.1 Fast prylen med 3.0 är att du får saker för uppgraderingen. Du får ett mycket bättre bibliotek för distribuerade applikationer och du får även en färdig "Workflow" motor. Varför inte göra framework:et bakåtkopatibelt. Så kan dom som vill köra .Net 2.0 köra det på 3.0 med.Annars kommer programerare tröttna på att konvertera alla sina project. Det är bakåtkompatibelt med 2.0. Det följer i Vistas spår, så där finns en RC1 och kommer vara klart skarpt i November. RC1 ligger ute nu av runtime + sdk. Visual Studio support är inte så klart än dock.. jopp. Jag ladda ner .NET 3.0 och det funka finnt finnt i VS.NET.Dock fattar jag nada av det. C++ ?? Det var underliga exempel du laddat ner. .NET Framework 3.0
Sv: .NET Framework 3.0
Så egentligen är det bara lite nya prylar, så namnet är lite felaktigt egentligen.Sv:.NET Framework 3.0
Sv:.NET Framework 3.0
/AndreasSv:.NET Framework 3.0
Fast det nya WPF kanske blir bättre när det gäller att skapa "avancerade" fönster, dvs bättre dynamisk layout hantering?Sv: .NET Framework 3.0
Är inget annat än en wrapper runt win32 api som har hängt med sedan första windows och lappats och byggts ut efterhand. Inget särskilt nytt påfund, och med stora brister.
> Fast det nya WPF kanske blir bättre när det gäller att skapa "avancerade" fönster, dvs bättre dynamisk layout hantering?
WPF har grymt många fördelar, GDI har grymt många nackdelar...Sv:.NET Framework 3.0
Tanken är att ersätta Win 32 fönster APIet som precis som oskar säger har hängt med väldigt länge och behövde byggas om.
Programmeringsmodellen i WPF är inte mycket olik den i Windows Forms, den stora skillnaden är möjligheten till mer avancarade grafiska gränsnitt utan att skriva massa kod.Sv: .NET Framework 3.0
Eller rättare sagt, kommer WPF likna Swings layout hantering? Eller handlar det bara om att göra nya typer (och utseenden) av kontroller?Sv:.NET Framework 3.0
Några andra grejer: (möjligt att jag glömt nåt)
- 3D, animationer, vektorgrafik å sånt är "förstaklass medborgare", dvs du behöver inte en massa specialkontroller för att jobba med sånt.
- du kan kustomisera utseender *våldsamt*. Exempelvis en "listbox" är en grej som visar en lista på grejer, oberoende av om den ser ut som en vanlig listbox eller som ett "pajdiagram"
- tanken är att du ska kunna låta en designer pyssla med UI:t och en kodare kan knacka logiken bakom
- du måste inte skapa en massa custom kontroller bara för att du vill ha en knapp med säg, två bilder och text emellan.
Men tankesättet är annorlunda, och tar sin tid att komma till rätta med.Sv:.NET Framework 3.0
Swing är lite mer bökigt än att använda ett prototypdesign verktyg, det är sant; för man måste ta fler beslut om hur man vill GUI:et skall fungera. Men det är ett jobb som man behöver göra en gång. Just nu sitter jag och rättar "buggar" i C# Forms dialoger, där de flesta består utav att knappar/labels som är för små för att innehålla rumänska. Så jag skulle uppskatta om det kom ett framework som gör sånt här dummy-jobb åt mig. Kanske är WPF lösningen? För jag måste säga att Control.AutoSize lämnar mkt att önska.
Den största fördelen med Swing är att den skapar dynamiska kontroller/fönster; saker som kan justerar sig när ett fönster förstoras/förminskas. På så sätt, är det lätt att "lokalisera" en applikation, eftersom knapparna gör sig lite större om det så behövs.Sv: .NET Framework 3.0
Givetvis bli inget helt färdigt då utveckling ständigt sker men är det tillräckligt stabilt att kliva över nu?
Eller ska jag vänta på Visual Studio 2007 eller vad det nu ska heta?
Vad gör Webbhotellen?
Ska de lägga in 3.0 nu?
Det finns vissa webbhotel som bara vill ha en version och nu lämnat 1.1 och gått över till 2.0 (t.ex. Loopia)
Då måste de nu gå över till 3.0 eller?
Annars så kan väll man inte köra de nya funktionerna eller?
Då måste kunders system konverteras varje gång som MS släpper något nytt.
Om det är så så är det helt sjukt.
Kunderna betalar inte ett nickel om de inte får något för uppgraderingen och då hjälper inte vanliga snacket om att det blir stabilare, mer modernt mer framtida möjlighet osv. De vill ha valuta för pengarna.
Hoppas jag har fel, mycket lättare att jag ändrar uppfattning då jag är mycket flexibel.
(måste vara flexibel då man programerat sedan 1980 och massor har hänt samt kommer att hända)
mvh RolandSv:.NET Framework 3.0
Sen är 3.0 inte en uppdatering för webben, så webbhotellen har inte så mycket att oroa sig för. Sv: .NET Framework 3.0
Har ett gäng .Net 1.1 project som jag konverterat till 2.0 men har kvar dom i 1.1 då inte alla har 2.0 installerat.Sv:.NET Framework 3.0
3.0 är bara nya klassbibliotek till den redan befintliga 2.0 CLRn. Vilket gör det väldigt olyckligt att de kallar nyheterna 3.0, de borde hetat 2.2 eller ngt liknande.Sv:.NET Framework 3.0
Sv:.NET Framework 3.0
Någon som har vet om den finns en lite demo film om hur man skall göra.
Exemplem är skriva i c++ som jag inte förstår så där får man inte mycket hjälp.Sv:.NET Framework 3.0
Kolla här:
WPF:
http://msdn.microsoft.com/winfx/technologies/presentation/default.aspx
NetFX3:
http://www.netfx3.com/