Hej på er! Det är i princip olika på olika modeller och fabrikat. Det som styr är vilken upplösning det är på displayen. Men om man ska lägga in alla olika upplösningar, då måste du också känna av vilken mobil som beställer bilden för att veta vilken version av bilden du ska skicka tillbaka. Eller kan man kanske plocka upp vilken upplösning som anv har på sin mobil...?Storlek på bilder i mobiltelefon
Jag håller på att utveckla en tjänst där man ska kunna ladda ner bakgrundsbilder till sin mobiltelefon.
Finns det någon standard för vilken/vilka storlekar på bilderna som man ska använda?Sv: Storlek på bilder i mobiltelefon
Jag har själv gjort en sån sida förut och då lade jag in alla olika upplösningar som fanns och gjorde sen ett script som själv ändrade till lämplig storlek på bilden. På så sätt behövde jag bara ha 1 version av varje bild (med minst lika hög upplösning som den största displayen).
Du får helt enkelt ta och kolla specifikationerna på dom vanligaste mobilerna och lägga in alla deras display-upplösningar
En enkel lösning är annars att alltid ha en stor bild. Vad jag vet så skalar alla mobiler om det så att man ser hela i displayen. Dock är det stor risk att det blir fel proportioner, eller att man får med svarta kanter på några sidor.
ThomasSv:Storlek på bilder i mobiltelefon