Hej Ok, som jag sa är kunskaperna små. En Webservice gör du enklast i det här nya expressverktyget från Microsoft, kommer i skrivande stund inte på vad det heter. De har släppt en serie gratisverktyg som är slimmade versioner av verktygen i .NET - tex så heter Visual Basic .NET Visual Basic express 2005 och på motsvarande sätt heter det verktyg du vill ha Vb Webnånting Express 2005. Ladda ner, installera. Du MÅSTE ha Internet Information Service på servern, annars funkar ingenting. finns en 30 min film här på pellesoft hur man gör en webservice.. Tror det går att komma åt den.Asp parameter från extern applikation
Jag har ett set med asp sidor som jag vill använda som "funktioner" - dvs de skall ta inparametrar (text, numerisk, ev binärdata) och returnera något (textvärde, numeriskt värde eller en binär massa).
Tanken är att min klient skall anropa dessa sidor, förse dom med värden, varpå aspsidan exekverar på server och räknar ut saker och ting - sedan skickas resultatet tillbaks till klienten.
Mina kunskaper i asp är just nu mycket små, så jag undrar om någon kan ge bra tips på bra exempel som ger svar på ovan problem, eller om någon har lust att visa med kodexempel.
Min asp sida som jag anvädner för test ser ut såhär:
<code>
<html>
<body>
<%
dim tApp
Set tApp = Server.CreateObject("test2.test2class")
response.write(tApp.test2)
Set tApp = Nothing
%>
</body>
</html>
</code>
..vad jag vill är att på något sätt kunna förse den med inparametrar.
dessa vill jag sedan passa vidare till test2.testclass vilket på sedvanlig vb maner görs genom:
response.write(tApp.testfunct1("hej hej", 123))
eller
rsponse.write(tApp.testfunct1(param1, param2))
..varpå ett html-set av vad-jag-nu-är-intresserad-av byggs upp och returneras.
Men hur skickar jag in parametrarna i asp sidan "in the first place", så jag kan skicka dom vidare till min vb komponent? (test2.testclass)?
Klienten är sas, dvs ingen asp sida eller så utan den kommunicerar på socketnivå med asp sidan.
Vidare detta med att skicka och returnera binärdata...antar att jag behöver ngt ftp liknande, fast i asp. Finns några bra exempel för sånt?Sv:Asp parameter från extern applikation
Vad innebär detta, hur gör jag en, i vilket verktyg etc, vad behövs vara installerat på servern för att kunna köra en, hur startar jag den etc etc?Sv: Asp parameter från extern applikation
Gör en webservice (den föreslår ett helloworld exempelprojekt). Då fattar du hur det funkar.
Vilken version av sas kör du? V 8 stödjer inte SOAP kommunikation. Du får anropa på HTML 1.1 sätt från datasteget. ENklast kanske är att strunta i allt med vad webservice´s heter...tycker din idé är bra. Tyvärr kan jag inte tillräckligt mycket om ASP för att veta hur man deklarerar variabler i det, som man kan nå direkt från en annan applikation. Men om du tänker i browsertermer brukar ju allt som kommuniceras mellan en klientbrowser och en server ligga i adressfältet.
Tex
http://dinserver/test.asp/dinapplikation?arg1=341343&arg2="hej" eller nåt i den stilen. Således är detta vad du skall skicka från sas till asp:n. Några variabeldeklarationer borde inte behövas i själva asp filen, bara i klassfunktionen som är deklarerad i din aspsida, som du mycket riktigt skrev.
Någon annan kanske kan förklara bättre.Sv:Asp parameter från extern applikation