Jag sitter och försöker förbättra en del i en webshop jag fått ansvar för. Jag byggde en sån förrut. La den helt enkelt i en vanlig tabell som jag läste upp med ett where-kommando där vikten var between(din vikt). Enkelt och smidigt. Tror jag la in upp till 5kg där. den nuvarande lösningen har en tabell i databasen för just porto/vikt, den var dock långt ifrån korrekt. Ha ett till db-anrop så spar du dig huvudvärk när saker ändras ;) Å skulle det nu mot all förmodan sega ner så skapa någon trevlig cache eller något. personligen tycker jag att det skulle vara mindre huvudvärksframkallande att bara behöva redigera en XML-fil den dagen posten ändrar sin portotabell, än att behöva sätta sig och skriva en "redigera portotabell" sida ;) frakt + portoberäkning
Just nu försöker jag få ordning på beräkningen av frakt/porto kostnaden för ordern
för tillfället är portot "hårdkodat" inne i en mycket rörig drös med aspkod
de invariablar jag har är
vikt, pris ,betalningsätt (postförskott, förbetalning osv), inrikes/utrikes
jag vill på ett enkelt sätt peta in vikt och inrikes/utrikes i en funktion som sen spottar ur sig portokostnaden
det som ligger närmast till hands just nu är att knåpa ihop en egen portotabell och sen läsa av det värde som tillhör rätt vikt
då är frågan hur jag smidigast lägger upp den
XML?
hur bör då denna vara "strukturerad"?
Hur man smartast/snabbast läser ut rätt värde
kunden behöver väl egentligen inte veta om försändelsen är paket eller brev, bara hur mycket han/hon behöver betala för att få hem pryttlarnaSv: frakt + portoberäkning
Sen hade jag iofs även innanför och utanför EU som då används också för att kalkylera transportkostnader.Sv:frakt + portoberäkning
Den har bara vikter + a och B post.
beräkningen för utlandet sköts av en högst intresant fnutt inline-asp
Jag funderar på att undvika ytterligare ett db-anrop i själva orderprocessen, därav mina tankar på en XML
(det optimala hade ju varit om posten hade bemödat sig med att fixa en webservice för just detta)Sv: frakt + portoberäkning
Sv:frakt + portoberäkning