Tjenix. Jag kom fram till att det var problem att skicka med variabler som innehöll ":" i URLen från en gridview. gick in och klippte bort C:\ från alla posterna i databasen och det fungerade utmärkt med path. Dock har jag nya problem att fila på, 2 stycken närmare bestämt.Gridview och hyperlänkskolumn
Jag hämtar lite data från en databas och presenterar med hjälp av Gridview.
En kolumn ska vara en länk och det fungerar hjälpligt men inte när jag tar med data från kolumnen 'path'.
Koden för hyperlänken ser ut som följer:
<asp:HyperLinkField Text="Bild" datanavigateurlfields="ortnamn,harad,socken,path,belaggsform,artal" datanavigateurlformatstring="resultat.aspx?namn={0}&harad={1}&socken={2}&id={3}&belagg={4}&artal={5}" />
det funkar med alla de olika värdena för ortnamn, harad, socken, belaggsform och artal men path vägrar fungera. i databasen är värdena under path av formatet 'C:\xxxxx\yyyyyyy.pdf'
varför kommer inte detta med i URL:en när allt annat gör det?
har det att göra med otillåtna tecken för URL:er och ska man URLencoda det på något vis och isåfall hur?
tacksam för svar
//JohannesSv:Gridview och hyperlänkskolumn
Letade runt som en tok på nätet och en del verkar ha haft problem med samma sak och det hävdades att det var en säkerhetsåtgärd från MS sida.Sv: Gridview och hyperlänkskolumn
1. Länkkolumnen i min gridview innehåller som sagt ett gäng värden som skickas med URL:en. Det fungerar utmärkt att skicka databasvärden men jag vill även lägga in texten från en label.
Kod:
<asp:HyperLinkField datatextfield="ortnamn" datanavigateurlfields="ortnamn,harad,socken,path,belaggsform,artal" datanavigateurlformatstring="resultat.aspx?namn={0}&harad={1}&socken={2}&id={3}&belagg={4}&artal={5}&ovrigt=xxxxxxxxxxx" HeaderText="Länk" />
xxxxxxxxxxxx ska ersättas med värdet av ovrigtLabel.Text. Tycker mig ha testat alla varianter jag kan komma på utan framgång.
2. Andra problemet är att när jag klickar på länken ovan så vill jag gärna säga till gridviewen att ställa sig på samma sida som den befann sig på innan sidan laddas om. (Det är alltså samma sida som laddas av länken fast med nya värden). Hovrar man över länkarna över sidorna i gridview så verkar den använda javascript och kommandona 'Namn', 'Page$x' där x då kanske kan skickas med URL:en och laddas till gridviewen i pageloaden? Antar att det hade varit enklare att sköta all återladdning av sidan med postback istället? Men nu vill jag bara bli färdig.
tack,.
/Johannes