Jag håller på med en portallösning där rapporter är en viktig del. Då jag inte vill punga ut med pengar för att finansiera SQL Server 2005 Standard/Enterprise som stöder SQL Reportning Services fullständigt försöker jag att klara mig med en licens för Windows Server 2003 Standard, och jag kör sedan gratisvarianten av SQL Server 2005 (Express) tills jag upptäcker att 2 GB RAM-minne är för lite. Det finns ju Crystal Reports också... Har inte själv använt det så mycket men det är väl till för att göra olika rapporter från en data källa... Finns i vs.net...Låta användare designa egna rapporter?
Finns det något alternativt till den funktionalitet som finns i SQL Reporting Services tillsammans med Visual Studio för att låta användare själva skapa rapporter? Den "lösning" jag funderar på är att själv skapa rapporterna (med Report-addonet till Visual Studio Express) löpande undertiden som användarna frågar efter dem. Detta blir tidsödande för mig som utvecklare, och jag skulle hellre vilja ha ett system som liknar SQL Reporting Services. Kanske finns det någon gratis/billigare variant?
Om jag köper SQL Server 2005 Standard, kan mina användare då via webbgränssnitt författa rapporter? Kan jag lätt integrera detta i min portallösning som inte använder Windows Authentication? Det verkar gå fint att intregrera visning av rapporter med hjälp av de klasser som finns i Report-addonet till Visual Studio Express; gäller detta även för författandet?
Tack på förhand!Sv: Låta användare designa egna rapporter?