Hej, Jag hade ställt in det till NVARCHAR som inte verkar stödjas fullt ut i MySql, när jag ändrade till VARCHAR fungerade det utan problem. Dock skriver den ut åäö rätt i webläsaren då jag läser tillbaka det, något som inte borde hända? Någon som har något att kommentera när det gäller det? MySql Insert med Stored Procedure fungerar inte.
Jag har en stored procedure som tar 3 VARCHAR som inparametrar och lägger sedan in dessa i en tabell. Proceduren fungerar utan problem och jag har testat den.
Dock fungerar det inte att lägga in värden i dessa. Jag tar värdena från textboxes och de är då givetvis string. När jag försöker lägga in dem i .Net fungerar det inte utan tjatar om att det är fel datatyp.
Jag har provat att lösa det på oräknerliga sätt och behöver hjälp. Det fungerar om jag ändrar tabellen och procedurens inparametrar till TEXT.
Koden ser ut så här:
MySqlConnection con = new MySqlConnection("server=localhost;user id=root; password=pass; database=FengShui; pooling=false");
MySqlCommand cmd = new MySqlCommand("InsertCourse", con);
cmd.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
cmd.Parameters.Add("?inputName", name);
cmd.Parameters.Add("?inputDesc", desc);
cmd.Parameters.Add("?inputReport", report);
con.Open();
int test = cmd.ExecuteNonQuery();
con.Close();
Vet någon var jag tänker fel?
Mvh Andreas
Sv: MySql Insert med Stored Procedure fungerar inte.
När jag lägger in det via .NET blir åäö följande i tabellen: Õõ÷
När jag lägger in det via mysql promt blir det: åäö
Det första fungerar när jag läser ut det till .Net igen.. Men om jag provar att läsa "åäö" som jag skrivit via mysql promten så blir det bara fyrkanter..
Min gissning är att .Net formaterar om det jag matar in i tabellen automatiskt så att jag inte behöver tänka på det.. Är det korrekt?
Mvh Andreas