Hej, Att använda <> operatorn för att kolla en sträng är väl inte det bästa, det hör till det gamla VB (om ens det, jag använder alltid LenB() för att kolla om en sträng är tom eller ej). System.String har väl en metod som heter IsNullOrEmpty? Hej igen, Jag tror FindControl "does the job", så att säga... Tackar Sebastian, du är en klippa! En textbox-array är ju ett alternativ annars.Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...
Jag blir galen. Jag har en sida där användaren kan välja att fylla i allt från 1 till 15 textboxar. När användaren trycker på Registera-knappen körs en subrutin igång.
Och då vill jag lagra endast de textboxar där någonting är ifyllt i min databastabell.
Jag har gett textboxarna statiska id i koden som heter txt_item1, txt_item2 osv (upp till 15). Hur gör jag en if-sats som först kollar om txt_item1 innehåller någon text och sedan txt_item2 osv. Jag ville spara kod och ha en variabel i som räknas upp hela tiden och läggs sist i textboxens id.
Jag har försökt med något i stil med:
Dim i as integer
For i = 1 To 15
if ("txt_item_" & i.ToString).text <> "" then
'lägg in informationen i databasen
i = i + 1
Men det funkar inte! Någon vänlig själ som vet vad jag gör för fel?
mvh Björn
ps. använder asp.net 1.1, vb.net, webmatrix och ms access
Sv: Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...
Dim i As Integer
For i = 1 To 15
If ("txt_item_" & i.ToString).Text.Length() > 0 Then
...
End If
Next i
För övrigt behöver du inte manuellt öka på variabeln "i", det sker automatiskt.
Edit: Ursäkta mig, noterade inte att du körde 1.1. Jag har inte testat koden ovan då jag vanligtvis inte programmerar i ASP.NET, så om det inte fungerar: sorry.;)
Sv:Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...
Tack Sebastian, men det fungerar inte. Jag har inte fått det att fungera som jag vill. Men det fungerar dock. Men inte så snyggt. Som sagt jag har 15 textboxar på sidan (eller rättare sagt två kolumner med femton rader i varje, så totalt 30 textboxar). Dessa har namn enligt följande på rad1: txt_ingredients_dose_1, txt_ingredients_name_1. På rad två så har dessa samma namn fast med en 2:a på slutet.
Nu ville jag ju loopa igenom dessa när användaren trycker på registrera. Och för de textboxar som har något skrivet i sig ska denna Text registreras i databasen.
Som jag har fått det att fungera så gör jag så här (men det blir onödigt mycket skrivande):
If txt_ingredients_dose_1.text <> "" AND txt_ingredients_name_1.text <> "" then
Dim Con5 as new OLEDBConnection(db)
Con5.open()
Dim ingSql as String
ingSql = "INSERT INTO tbl_recipe_ingredients(recipe_ingredient_dose,recipe_ingredient_name,recipe_id) VALUES ('" & txt_ingredients_dose_1.text & "','" & txt_ingredients_name_1.text & "'," & n_recipe_id & ")"
Dim Cmd2 as new OLEDBCommand(ingSql, Con5)
Cmd2.executeNonQuery()
Con5.close()
End if
If txt_ingredients_dose_2.text <> "" AND txt_ingredients_name_2.text <> "" then
Dim Con5 as new OLEDBConnection(db)
Con5.open()
Dim ingSql as String
ingSql = "INSERT INTO tbl_recipe_ingredients(recipe_ingredient_dose,recipe_ingredient_name,recipe_id) VALUES ('" & txt_ingredients_dose_2.text & "','" & txt_ingredients_name_2.text & "'," & n_recipe_id & ")"
Dim Cmd2 as new OLEDBCommand(ingSql, Con5)
Cmd2.executeNonQuery()
Con5.close()
End if
Hur kan jag loopa igenom dem utan att behöva skriva ut alla femton?
Tack på förhand,
mvh Björn
Sv: Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...
Dim txtBox As Textbox
For i As Integer = 1 To 15
txtBox = CType(FindControl("txt_item_" & i.ToString), Textbox)
If (Not txtBox Is Nothing) Then
If txtBox.Text.Length > 0 Then
' Skriv i databasen...
End If
End If
Next i
Koden ovan är otestad.;)
Edit: Glömde säga att du får ändra "txt_item_" till vad det ska vara, det vet du bäst själv.;)
Sv:Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...
Det är i princip så jag försökt. Men tydligen inte riktigt fått rätt på det!
Ha det gott! Case closed...
mvh BjörnSv: Blir galen - loopa igenom textboxar och lagra endast ifyllda...