Hejsan Vet ej om detta är orsaken men kan börja fråga i alla fall.. Googlar man litet på felmeddelandet så får man många träffar på detta problem där det egentligen verkar bero på att IUSR_, IWAM_ eller ASPNET -användaren har tappat bort rättigheter som behövs för att köra webapplikationen (eller ASP.NET). Hej Mmmm, såg också det där med permissions som en återkommande "felorsak". Vid första tillfället provade jag ett par av de där fixarna som föreslogs, minns dock inte direkt vilka. Labbade lite med ASP-userns permissions enligt det som jag hittade, men hade ingen framgång.Problem med .NET 2.0
Jag har ett mystiskt problem med en server och dess webbapplikationer. har utvecklat ett gäng webbapplikationer i Visual Web Developer Express, servern är Windows server 2003 (SP1) och servermotorn är IIS 6.0.
Problemet är att i Måndags kraschade samtliga webbapplikationer. I Event loggen finns med Source: "ASP.NET 2.0.50727.0" meddelande "Failed to execute request because the App-Domain could not be created. Error: 0xc00ce555". Hade inte gjort några speciella ändringr på servern alls i helgen och på fredagen innan fungerade allt som det skulle. Jag misstänkte någon form av automatisk uppdatering som ev. hade körts i helgen.
Lösningen den gången bestod i att avinstallera .Net runtime 2.0 och installera det igen.
Igår kördes webbapplikationerna framgångsrikt vid 16.00-tiden, inget i Event viewer förrän i morse (Torsdag) då samma "Failed to execute request because the App-Domain could not be created. Error: 0xc00ce555" förekommer igen. Ser inte att någon uppdatering har körts denna gången. Även idag fungerar det efter avinstallation och installation av .NET runtime 2.0
Några idéer om hur jag kan komma tillrätta med detta eller något som kan hjälpa i felsökningen?
//DavidSv: Problem med .NET 2.0
använder du web.config eller andra XML-filer som ni möjligen kan ha ändrat i eller som kan ändras av applikationerna?
Gör applikationerna nått avancerat som ligger nära Operativet? trådning, skapa egen app-domain?
Låter som ASP.Net motorn för IIS låser sig på nått sätt... Inga IIS konfigs som ändrats?
Mvh JohanSv:Problem med .NET 2.0
En Aspnet_regiis.exe -i verkar lösa problemet för de flesta. Dock så verkar et vara en del förvirring omlring varför det uppstår (och återkommer hos en del). Det kan ha vart så att någon uppdatering (Windows Update) påverkat rättigheter någonstans som orsakat det.
/AndreasSv:Problem med .NET 2.0
Nej jag ändrar inte själv i web.config men antar att den genereras av Visual Web Developer Express (ty defaultfil) vet dock inte vad som sker med den (hur den ev. ändras). Är ganska ny på ASP.NET.
Applikationerna gör inget avancerat. Listar resultat av sökningar mot Oracle databas och tar emot, uppdaterar insertar enkla värden. Ingen trådning eller egen app.domain.
Gör inget avancerat i IIS heller. Skapar virtual dirs men inget speciellt annars...
Får se om det uppkommer igen.
//DavidSv: Problem med .NET 2.0
Det blev till slut avinstallation och installation av .NET framework (2.0) och det fungerade.
Windows update tyckte jag också verkade vara en rimlig trubbelmakare och efter första helgen hittade jag händelser i Even viewer (System loggen) som indikerade Windows update verksamhet (kan ha misstolkat dock) men från det att alla applikationer fungerade tills det de kraschade sista gången hittade jag ingen indikation på att någon automatisk uppdatering hade varit igång.
Är lite förbryllad men hoppas kunna felsöka under lugnare omständigheter nästa gång det ev. inträffar.
Tack för idéerna så länge.
//David