Tjena! troligen rättigheterna för ASP .Net användaren mot eventloggen? Brukar vara ett klassiskt fel. Håller med Johan, kolla på Log4Net http://aspalliance.com/557 där kan du även ange att du vill skicka loggarna till en central lagringspunkt. Bra om du t.ex. har många servrar bakom en lastbalanserare eller likande situationer. Ok tack för svaren. Får bli textfil istället. Hade dock varit intressant att veta vad/var man kan ändra för att asp.net processen ska ha rätt att skriva till eventloggen. Du bör kunna skriva till en befintlig applikationslogg med din vanliga ASP.NET användare som du kör appen med. Dock kan du inte skapa en ny EventSource för detta kräver administratörsrättigheter.Anropa .NET dll (som skriver fel till eventlogg) från Asp.Net site w3wp 100%
Anropar en .Net DLL från en Asp.Net 2.0 sajt. Denna dll gör vissa saker & skriver till eventlog om något går fel. Anropet funkar kanon om man kommenterar bort loggningen, men om jag har med den så spårar w3wp.exe processen ur och sajten hänger sig under anropet.
* Vad kan detta tänkas bero på & vad gör man åt det?
Kod enligt:
Try
' Gör nå´t
Catch ex as exception
EventLog.WriteEntry("MittProgram", ex.ToString, EventLogEntryType.Error)
End Try
Med Vänliga Hälsningar
/ StefanSv: Anropa .NET dll (som skriver fel till eventlogg) från Asp.Net site w3wp 100%
Jag kör aldrig eventloggen som grundregel pga att jag vill slippa använda så mkt OS specifika saker som möjligt... Varför inte spara ner i en textfil i en Log mapp i din Web mapp istället?
EventLoggen fylls redan som den är med massa skit. Använd Event Loggen istället vid akuta fel då du inte ens kan skriva Logfil på disk. Det är mitt tips...
Mvh JohanSv:Anropa .NET dll (som skriver fel till eventlogg) från Asp.Net site w3wp 100%
Mvh DavidSv: Anropa .NET dll (som skriver fel till eventlogg) från Asp.Net site w3wp 100%
Sv:Anropa .NET dll (som skriver fel till eventlogg) från Asp.Net site w3wp 100%
Men om du ger din ASP.NET user read/write rättigheter till registernyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\Eventlog\DinApp\ så kanske det går bättre?
Du får inte sätta read/write på \Eventlog\ nyckeln då detta kan äventyra säkerheten eftersom det möjliggör för någon att ändra logginställningar m.m.