Hej, Använd dig av index för att kategorisera tabellen, då behöver du en kolumn där du tex. skriver in årtalet. Ett datumfält räcker bra. Nyhetsarkiv - hur tänka vid arkivering...
Jag använder asp.net 1.1 med vb och ms access som databas. Använder inte codebehind än.
Jag tänkte skapa en nyhetssektion på min webbsida. Att skapa ett formulär för att skapa nyheten är inga problem. Men det jag funderar på är hur man bygger upp arkiveringen.
Jag skulle vilja att när man klickade in sig på nyhetssidan skulle man kunna välja gamla nyheter via år och månad. Väljer du 2006 visas alla nyheter under 2006 och väljer du november 2006 så visas...(ja ni fattar). Men jag ju vilja att detta var dynamiskt. Hur gör man det på en blogg t ex? Det är ju en liknande funktionalitet jag skulle vilja ha!
Det skulle skapas länkar för samtliga månader och år som varit hittills hela tiden, utan att jag skulle behöva skapa nya månads- och årslänkar varje ny månad/år.
När jag sparar en nyhet tänkte jag bara använda mig now(). Det borde väl räcka, jag behöver väl inte ha separata fält i tabellen för månad, år osv? Det kan jag väl skriva i mina sql-satser?
Typ något så här:
-----------------
2006
November (11)
Maj (4)
Feb (6)
Jan (5)
2005
2004
osv...
-----------------
Är det någon som har gjort något liknande och kan berätta hur ni har gjort? Jag förväntar mig ingen färdig lösning med kod, bara övergripande funktionalitet hur ni har/hade gjort!
Tack på förhand,
mvh Björn, MalmöSv: Nyhetsarkiv - hur tänka vid arkivering...
Sv:Nyhetsarkiv - hur tänka vid arkivering...
Du kan sen skriva en selectsats där du grupperar alla poster per år och månad och således få ut unika poster, ex 2007-01, 2007-02, 2007-05 osv som du då visar i en listbox eller liknande.