Hej, För att minska resurserna kan du cacha dessa usercontrols. Då kommer den inte gå till databasen och utföra det stora arbetet.. Tack för svaret. Dock är usercontrollerna rätt så dynamiska, så det skulle inte funka så bra att köra outputcache på dom. Det går kanske inte att stänga av kontrollerna så som jag önskar? Fullösning?! Du kan ju alltid skapa en funktionStänga av/på usercontroller
Jag har en sida med en del olika usercontroller. I codebehinden styr jag deras visibility true/false som i sin tur styrs av ett antal sessions-värden.
Upptäckte dock att dessa userkontrollers körs trots att de inte renderas på sidan. Då vissa kontroller tar en hel del resurser att ladda och gör en del databaskopplingar så funderade jag på om man på något sätt kunde "stänga av" dessa kontroller så att de inte körs alls?
Går detta att åstadkomma på något sätt och hur styr man det från codebehinden?
Tack på förhand / ChristofferSv: Stänga av/på usercontroller
Ex: <%@output cache duration=500 varybyparam=none %>
Under 500 sekunder kommer den inte läsa från databasen utan använda det värde som hämtades första gången, därefter nästa gång efter att 500 sekunder förflutit.Sv:Stänga av/på usercontroller
Sv: Stänga av/på usercontroller
Men du bör väl kunna göra ungefär så här: ?
<ab:cd id="myUc" runat="server" Run="True" />
public class MyUsercontrol : UserControl {
public bool Run;
... void page_Load(..) {
if (Run == true) {
ListData();
}
}
void ListData() { ... }
}
Det bör väl vara ett alternativ att göra som detta, eller på ett liknande sätt?
/m
Sv:Stänga av/på usercontroller
<ab:ShouldUCBeLoaded id="ids" runat="sever">
<ab:cd id="myUc" runat="server"/>
</ab:ShouldUCBeLoaded>
Och bedömma inne i första metoden om UC ska laddas eller ej?
Då bör inte UC beröras över huvudtaget.