Hej,Knapp- och textbox problem
Jag har gjort en egen web control, en modifierad textbox som har en property, "DefaultPostBackButton".
Alltså om användaren trycker Enter så görs postback på angiven knapp.
Så nu kommer äntligen få till det i min applikation att kunna styra helt vilka event som körs när användaren trycker Enter.
Men det finns ett grafiskt problem med detta:
När man tabbar sig runt i ett formulär så blir ju en viss knapp "highlightad"/får focus. Då tror man ju som användare naturligtvis att om jag trycker enter submittar jag den knapp som är highlightad, även om det styrs i koden.
Ett par frågor jag har:
<ul><li>I mitt fall finns det många knappar på en sida och lite beroende på var i formuläret man står, blir en viss knapp highlightad.
Vad är det som styr detta? Är det knappen som ligger närmast textboxen? Kan jag själv programatiskt styra detta?<li>Vad HETER denna "highlightning"? Det kan väl inte vara "knappnamn.focus", för focus har ju textboxen?<li>Om jag inte kan styra detta, kan man i så fall få bort så att aldrig någon knapp highlightas?</ul>
Jag har googlat en hel del, men hittar inget om detta. Är det bara jag som har detta problem?
Det är ju ingen vits att ha en bra lösning för att hantera postbacks, när det grafiskt visar något helt annat. Då krånglar jag ju bara till det ännu mer för användaren.
I ASP.NET 2.0 finns väl en property för postbackbutton på knappar, men det borde väl ändå bli samma problem som jag skriver om, grafiskt?
Tacksam för hjälp!!!
/Jocke