Hej! Den omedelbara problematiken är att du säger att du vill ha en hemsida som ska ta emot detta. Problemet är att du knappast kan styra hur klienten får fram sin information. Vad du skulle kunna göra är att istället använda kortet och någon programvara på klienten för att skicka information till en hemsida. Den kan naturligtvis bli spårad (externt om det inte är krypterat, men även internt om det är krypterat). Hej! Då är mitt förslag att skippa hela iden om en hemsida. Gör en applikation som arbetar mot en databas istället. Exakt hur kommunikationen med kortet fungerar beror ju på vilken kortläsare etc. du har (och jag vet det inte ändå =) ).Inloggning med kort
Är det någon som har erfarenhet av att göra någon webbsida där inloggning skall ske med kort?
Inloggning är kanske inte rätt ord heller, det ska inte ske någon autentisering egentligen, utan namn/användarnamn skall läsas från kortet, resten sköts av sidan.
Korten i fråga är vanliga passerkort.
Någon som har nån info kring detta?
Kanske fel forum?
/MickeSv: Inloggning med kort
I och med att du ändå förmodligen måste skapa någon slags klientprogramvara så kan det nästan vara enklare att sköta kommunikation på annat sätt.
Beskriv lite mer kring själva situationen.Sv:Inloggning med kort
Ska ta lite kortfattat vad det handlar om.
En avdelning på landstinget där jag jobbar äger en träningslokal. Alla som ska träna där registrerar sig varje gång dom kommer. Detta sker idag manuellt, dvs man skriver in sitt namn på ett papper.
Alla som har tillgång till lokalen har även passerkort.
Så, jag vill alltså kunna hjälpa dom med att automatisera registreringen lite åt dom.
Längre fram kan det tänkas kopplas på fler funktioner om registreringen går att lösa på något skapligt smidigt sätt.
Tillgång till databasen där data om passerkorten finns kan ordnas.
Någon speciell säkerhet behöver inte blandas in då det inte handlar om några hemliga data.Sv: Inloggning med kort
Men satsa på en "vanlig" applikation.