Vad skriver jag för att få en fnutt(") i vb? Vill också tala om att ditt "fnutt-tecken" heter Citationstecken (även citattecken eller anföringstecken). Jag ber om ursäkt för det Susanne, naturligtvis heter det cituationstecken. <b>cituationstecken. </b> Det var jag som skrev fel bara, ibland är tangenterna ovanligt stora*ler* ... ja, jag har också sett "fågelholkarna" *skratt*. Varför krångla till det med multipla citationstecken?;) > If Not Left(ADescription, 1) = Chr(34) Then > Det där, om något, ser krångligt ut.. > Varför skulle det vara krångligt? 34 är ASCII-koden för citationstecken, Chr() returnerar tecknet för ASCII-koden du specifierar, och det ser bättre ut än hålla på och fuffla med tre citationstecken enligt mig. Annars kan han använda sig av ControlChars.Quote, som också påpekades av mig. > Aja... Du får tro vad du vill, men """" är vettigare, eller en konstant. Men _inte_ Chr(34)... För övrigt ärFnutt-tecken
<code>
If Not Left(ADescription, 1) = här vill jag ha en fnutt Then
</code>
Jag vill alltså kolla om första tecknet är en fnutt(")Sv: Fnutt-tecken
Tänkte det kunde vara bra att ha med det här, så vi vårdar det svenska språket lite *ler*.Sv:Fnutt-tecken
Dock har jag märkt under åren att säger man det så ser vederbörande ut som en fågelholk av någon konstig anledning*ler*. Säger jag däremot fnutt/fnuttar så begriper vederbörande fågelholk vad jag menar. Fråga mig inte varför det är såSv: Fnutt-tecken
Nä, citationstecken. Vanlig missuppfattning att detta har något att göra med situationer. Det har att göra med "citat".Sv:Fnutt-tecken
Men inom programmering så är det ju knappast citat citat det första man använder fnuttar till, men skit i det, skriva rätt ska man ju göraSv: Fnutt-tecken
Men genom att hjälpa varandra på olika plan så lär man sig olika saker.
Det är bra. Det är ju så kunskap förs vidare.
Gott Nytt År!Sv: Fnutt-tecken
If Not Left(ADescription, 1) = Chr(34) Then
...
End If
Edit: Annars finns det också visst en konstant som heter Quote...
Public Const Quote As Char = """c
If Not Left(ADescription, 1) = ControlChars.Quote Then
...
End If
;)
Sv:Fnutt-tecken
Det där, om något, ser krångligt ut..Sv: Fnutt-tecken
Varför skulle det vara krångligt? 34 är ASCII-koden för citationstecken, Chr() returnerar tecknet för ASCII-koden du specifierar, och det ser bättre ut än hålla på och fuffla med tre citationstecken enligt mig. Annars kan han använda sig av ControlChars.Quote, som också påpekades av mig.Sv:Fnutt-tecken
Aja... Du får tro vad du vill, men """" är vettigare, eller en konstant. Men _inte_ Chr(34)... För övrigt är det fyra citationstecken, och Chr(34) låter snarare som ett försök att dölja att man inte kan syntaxen för strängar i vb...Sv: Fnutt-tecken
> det fyra citationstecken, och Chr(34) låter snarare som ett försök att dölja att man inte kan syntaxen för
> strängar i vb...
Att ha fyra citationstecken i koden är enligt mig bara förvirrande och oläsbart ifall någon annan, som inte själv skrivit koden, läser, därav Chr(34) eller ControlChars.Quote. Men det är väl en smaksak, så vi lämnar den diskussionen nu.