Hej. Ligger sidan i en egen applikation, eller bara i en vanlig mapp? Har du kikat på Sead Travancic tråd? Verkar som om du missat deklarerar: Nej jag har deklarerat ==> Japp kör 2.0. Tänkte mer: Används 2.0 runtime och inte 1.*? Vilken version av iis? Lek lite med aspnet_regiis.exe som finns i framework-mappen för 2.0 Ta egenskaper på applikationen, sedan fliken home directory. Klicka på configuration. Kolla vad .aspx mappar mot Det enda jag ser är att du har missat lite paranteser, funktionsanrop å konstruktorer ska anropas med paranteser. Fast varför de fungerar i vs.net men inte iis begriper jag inte... Kör du exakt samma mapp i båda fallen? Och siten ligger i roten?Problem att använda en class
Jag har gjort en class och placerat den i App_Code mappen. Det går bra att hitta och använda den så länge jag kör ifrån utvecklingsmiljön men när jag kör från IE får jag följande felmeddelande ==>
Line 191: Dim DBHandler As clsDB
Line 192: Dim SearchSuccess As String
Line 193: Dim SQL As String
Compiler Error Message: BC30002: Type 'clsDB' is not defined.
Har provat och ändra allt möjligt men det blir ändå samma sak, någon som har en idé av vad det beror på?Sv: Problem att använda en class
Sv: Problem att använda en class
Dim DBHandler As clsDB
Kanske hjälper..??
// ThomasSv:Problem att använda en class
Dim DBHandler As clsDB
Och det funkar bra, clsDB kommer upp i listan med valmöjligheter efter det att jag skrivigt as. Funkar också bra om jag kör från utvecklingsmiljön, men som sagt kör jag från IE så hittar programmet inte clsDB. Klassen ligger direkt under App_Code och övriga kod direkt i huvudmappen.
Själva huvudstrukturen på klassen ==>
Imports System.Data.OleDb
Namespace Forum
Public Class clsDB
End Class
End Namespace
Själva huvudstrukturen på anropet ==>
Namespace Forum
Partial Class Read
Inherits System.Web.UI.Page
*** övrig kod ***
Private Sub cmdOK_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdOK.Click
Dim DBHandler As clsDB
Dim SearchSuccess As String
end sub
*** övrig kod ***
End Class
End NamespaceSv:Problem att använda en class
Provade nu att göra en sjukt simpel test. Skapade en ny webplats och gjorde följande class i App_Code
Imports Microsoft.VisualBasic
Public Class clstest
Private Test As Integer
Public Function LoadClass() As Integer
Return 1
End Function
End Class
Och Default.aspx.vb
Partial Class _Default
Inherits System.Web.UI.Page
Protected Sub form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles form1.Load
Dim TE As clstest
TE = New clstest
Response.Write(TE.LoadClass)
End Sub
End Class
Resultat desamma, funkar bra från utvecklingsmiljön men tvärnit från IE. Har jag missat någon inställning i IIS?Sv: Problem att använda en class